söndag 18 september 2016

Litteraturrundan i Växjö, del 1

Lördagshistorien den här veckan blir inställd till förmån för Litteraturrundan i Växjö. Och jag vill bara börja med att säga, sjukt roligt!

Det var första gången som Litteraturrundan anordnades i Växjö och årets tema var Fantasy. Fullt av författare, böcker och intressanta föreläsningar. Idag kommer lite allmänna bilder och i del 2 kommer jag lägga upp bilder och berätta om alla superföreläsningar! Tyvärr fick jag inte riktigt med alla utställare, vilket var lite trist, men Sofi tog massor av bilder så kolla in på Instagram under  #litteraturrundanväxjö eller på hennes fb-sida så hittar ni fler!


Ylva Lee Lindell och Sarah. C. Ödman säljer sina böcker och pratar med folk om deras serier! Ylva säljer sin Eldbunden trilogi och Sarah säljer sin serie om Drystoll, också en trilogi. Ylvas hemsida. Sarahs författarsida.
Tyvärr fick jag ingen bättre bild, men i bakgrunden ses Jerker Hultén med sina böcker och Lisa Rodebrand med böcker från Fantasi-förlaget.


Sofi som arrangerade litteraturrundan är själv författare och har publicerat 2 böcker. Vid hennes monter satt Per von Schantz som är böckernas illustratör och tecknade. Han hade även med sig vykort och planscher som han gjort. Sofis hemsida



Här ser vi Lupina Ojala och Thomas Årnfelt vid deras bord. Lupina hade med sig flera antologier där hon medverkade med noveller och sin roman Tårpilens år. Thomas sålde sin debutroman Incidenten i Böhmen. Otroligt trevliga människor att prata med! Catoblepas förlag. Thomas hemsida



Under dagen var det även en podradio som sändes på facebook. Tyvärr hann jag inte lyssna på den då jag sprang på olika föreläsningar hela tiden, men efter vad jag hörde så skulle den vara riktigt bra. 


Spelbutiken Legend var också där och visade upp en massa fantasyspel som de har i sin butik. Ca 100st spel i butiken kan klassas som fantasy och de har bl.a. Game of Thrones, Sagan om Ringen, The Hobbit, Cthulhu (Lovecraft) och Dungeons and Dragons. 



Sist, men inte minst, så har vi ett kort på Astrid Ahlberg när hon berättar om sina böcker. (Astrids blogg). Hon hade med sig trilogin om Porten och även hennes nya bok Den tunna hinnan. Det fanns även fler böcker från andra författare då hon även representerade Seraf förlag. Även förlagets senaste tillskott, Gabriella P Kjeilen, fanns på plats med sina böcker. Dock så verkar jag ha missat henne totalt på bilderna, vilket är lite synd. Så därför är jag lite skamlös och slänger in en bild från hennes egen blogg här (som det visade sig att hon snott från Sofi)! 

imag5507
Sofis bild.
Bredvid Legend stod förlaget Andra Världar med sina böcker. Aengeln Englund höll även en föreläsning som jag ska skriva om i del två. Bilden är skamlöst tagen från Sofis fotosamling då jag missade att ta kort bordet!

Sofis bild. 

Det var en otroligt rolig dag och jag ser redan fram emot nästa år! Jag vill tacka Sofi för att hon har tagit sig tid att anordna det här eventet och jag hoppas att hon själv är lika nöjd som jag är! 

6 kommentarer:

  1. Trevligt att läsa och så bra med alla länkarna! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) Ja, jag försökte lägga in så många som jag kunde hitta :)

      Radera
  2. Tack för ett fint blogginlägg om Litteraturrundan Fantasy. Hoppas vi ses nästa år, 16-17 september då vi kör i TVÅ dagar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skrev bara precis så jag kände! Jag har redan bokat in nästa år i kalendern! :D

      Radera
  3. Vad roligt att läsa om dina intryck och se dina bilder! Vi ses nästa år igen :)

    SvaraRadera