tisdag 30 maj 2017

Författarintervju - Åsa Öhnell

Fotograf: Elin Heinö
Du har gett ut 14 böcker, kan du berätta lite om de olika serierna? Jag gillar ju att skriva serier, eftersom jag själv älskar att möta mina favoritkaraktärer om och om igen när jag läser … Själv har jag följande serier:
Klarabelladeckarna är en spännande, ganska realistisk deckarserie med läsåldern 9-12 år. Den handlar om två tjejer, Klara och Bella, som råkar ut för olika mysterier. Varje bok utspelar sig på en ny plats. Hittills har Klara och Bella löst brott i Sälen, Grekland, Thailand, Båstad/Laholm, Karibien och på Liseberg!
Supernova-serien passar barn i åldern 6-9 år. Böckerna är roliga och handlar om Märta och Nova. Nova är en superhjälte (tycker hon själv i alla fall) och Märta hennes medhjälpare. Tillsammans gör de små och stora hjältedåd i vardagen. I böckerna finns också den buttre farbror Holgersson.
Abdi-böckerna passar att läsa själv från ca 7 år. Böckerna är lättlästa och handlar om Abdi som inte gillar hundar. I alla fall inte från början. Böckerna passar alla som är rädda för hundar och alla som älskar hundar!

Hur har responsen för dina böcker varit?
Den har varit bra! Alla böckerna har fått fina recensioner och bra utlåtanden på BTJ. När min första Klarabelladeckare, Snögubbens hemlighet, kom ut var jag rädd att den inte skulle sälja så bra eftersom den är utgiven på ett relativt nytt och relativt litet förlag. Efter två månader trycktes den om och nu är den omtryckt fem gånger. Men det märks att jag har ett namn som börjar på Ö. Böckerna hamnar långt ner på hyllorna. På de bibliotek där barnen har ”upptäckt” mina böcker, lånas de ut hela tiden. På några bibliotek lånas de aldrig ut. Jag inbillar mig att det beror på att de står längst nere i ett hörn och att ingen har hittat dem!

När började du skriva på din första bok och hur lång tid tog det innan den blev klar?
Från det att jag började skriva Snögubbens hemlighet tills den kom ut tog det drygt två år och den kom ut i januari 2013.

Klarabelladeckarna är en av dina serier, hur kommer det sig att det blev just mysterier för barn?
Vi skulle åka till Sälen och min yngsta dotter hade inget att läsa. Hon älskade mysterieböcker, men alla böcker i den stil hon gillade var utlånade och jag bestämde mig för att skriva en. Sedan älskar jag själv mysterieböcker!

När på dygnet får du mest gjort och var skriver du helst?
Jag är ganska tråkig och håller mig till kontorstider. Jag är definitivt mer morgon- än kvällsmänniska och får gjort 70 % av dagens uppgifter före lunch …

Vad är det bästa/sämsta med att skriva och vara författare?
Det bästa är att ha skrivit klart något, att få hålla i sin bok, att få träffa trevliga läsare, umgås med författarkolleger, göra författarbesök … Nästan allt är bra! Det enda dåliga är att det är svårt att klara sig ekonomiskt som författare. Jag har haft tur och blivit bokad till massor av skolor och bibliotek och får betalt för det. Dessutom har jag fått stipendium. Många tror att man blir typ miljonär när man har skrivit en bok. Snarare är det så att de allra flesta författare har andra jobb som de försörjer sig på och skriver böcker på sin fritid.

Vad har du för drömmar och mål för ditt författarskap?
Oj. Svårt. De drömmar jag hade från början är ju redan uppfyllda, så jag sätter hela tiden nya mål. Det vore roligt om mina böcker översattes till andra språk och om ännu fler läsare hittade dem. Jag tycker också om att skriva inom olika genrer. Men mitt allra största mål är och förblir att få fler barn att finna glädje i att läsa. Det största beröm jag kan få är när någon som inte brukar läsa har upptäckt mina böcker och älskar dem.

Hur ser det ut framåt? Har du några nya projekt på g?
Jag har varit extremt bokad under året och därför inte haft så mycket tid att skriva nytt, men det händer ändå en del framöver. Mina Klarabelladeckare kommer att bli ljudböcker, något som många har efterfrågat. Dessutom kommer två nya bilderböcker ut i höst, en för små barn och en för lite äldre. På bokmässan i höst kommer jag att ha en punkt om bokhundar/läshundar på Litteraturscenen tillsammans med Marie Rydell. Dessutom har jag en hel del biblioteksbesök inbokade i sommar. Bland annat.

Och till sist, vad är ditt bästa råd till någon som vill bli författare?
Skriv mycket, ta del av skrivtips, gå gärna på skrivarkurs (exempelvis på något bibliotek), men framför allt: läs, läs och läs! För att bli bra på att skriva måste man nämligen först bli en van läsare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar