tisdag 27 juni 2017

Författarintervju - Charlotte Cederlund


Du har gett ut 2 böcker om Idijärvi och sista delen av trilogin kommer ut 2018, kan du berätta lite om serien?
Idijärvi-trilogin handlar om 16-åriga Áili som flyttar till sin morfars sameby efter att hennes pappa dött i cancer. Hon har svårt att finna sig tillrätta i byn, pratar inte språket och har helt fel kläder för att klara den norrländska vintern. Och så börjar det hända märkliga saker. Norrskenet pratar med henne, hon får elektriska stötar varje gång hon försöker lämna byn och en stor vit varg börjar följa efter henne. Ganska snart så kastas hon rakt in i en magisk tillvaro som kräver mer av henne något annat hon tidigare gjort.

Hur har responsen för dina böcker varit?
Responsen har varit jättefin! När man ger ut sin första bok vet man inte riktigt vad man ska förvänta sig och man är jättenervös att ingen ska gilla det man skrivit. Därför blev jag såklart jättelycklig när både unga och äldre läsare verkar älska berättelsen och miljöerna i böckerna.

När började du skriva på dem och hur lång tid tod det innan de blev klara?
Jag började skriva på Middagsmörker sommaren 2012 och de tog tre och halv år innan den kom ut. Gryningsstjärna gick lite snabbare, jag skrev den under föräldraledigheten förra året. Började i februari och mindre än ett år senare kom den ut.

Var skriver du helst?
Jag kan faktiskt skriva nästan var som helst; på ett tåg, på ett café, vid köksbordet. Oftast sitter jag dock i mitt skrivrum som har utsikt över våra äppelträd.

När på dygnet får du mest gjort?
Jag är en morgonmänniska och förr gick jag alltid upp tidigare på morgonen för att skriva eftersom jag fick mest gjort då. Men det har inte gått så bra sedan jag fick barn. Min son vaknar oftast runt kl 6 och att gå upp tidigare än så känns inte mänskligt. Så numera får jag skriva på kvällarna och det går faktiskt över förväntan!

Vad är det bästa/sämsta med att skriva och vara författare?
Det bästa är absolut att man får skapa sina egna världar! Jag älskar att fantisera och berätta, det har jag alltid gjort. Och som författare har jag lyxen av att kunna dela mina fantasier med andra. Det värsta är att jag inte hinner skriva så mycket som jag vill. Med heltidsjobb och småbarn är det svårt att få till tiden och skrivandet är lite som en drog, har man väl börjat kan man inte sluta.

Vad har du för drömmar och mål för ditt författarskap?
Jag har massor med drömmar och mål! En av de stora är såklart att kunna skriva mer och jag hoppas att jag i framtiden kan vara författare åtminstone på halvtid. Sen vill jag prova att skriva olika sorters böcker; böcker för små barn, böcker för vuxna etc.

Hur ser det ut framåt? Har du några nya projekt på g?
Sista delen i Idijärvi-trilogin som heter Midnattsljus kommer ut i januari. Efter den ska jag ta upp arbetet med ett dystopi-manus som jag och min lillebror började skriva på för kanske tre år sedan. Jag längtar verkligen efter att få skriva den berättelsen igen!

Vad var det roligaste med att skriva böckerna?
Det roligaste med att skriva böckerna om Áili har varit att jag fått kasta mig in i en för mig okänd värld. Jag har gjort massor av research om samisk kultur och samisk mytologi och lärt mig hur mycket som helst!

================================================================

Läs mer om mig under fliken "Om mig" och lämna gärna en kommentar!
Följ även bloggen på instagram, @elinasbokliv , eller bloglovin, @elinacomstedt

  https://www.bloglovin.com/@elinacomstedt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar