tisdag 18 juli 2017

Författarintervju - Per José Karlén

Du har precis släppt boken Älskade Djur, kan du berätta lite om den?
Jag ville skriva en bilderbok som handlade om kärlek över alla gränser, på tvären och längden. En bok som kretsade kring frågan: Hur mycket älskar du mig? Genom att använda djurens egna karaktärsdrag såsom prickar, pälsar och temperament blev svaren väldigt olika och samtidigt lekfulla att jobba med.

Du har även skrivit fler böcker. Hur många är det totalt och vilken är din favorit av dem?
Varje bok är olika och ofta fastnar jag kring ett specifikt ämne. Som en röd tråd kretsar mitt arbete kring filosofi och livsfrågor. Min favoritbok är alltid den jag jobbar med för tillfället - annars skulle jag nog fastna. Totalt har jag gjort 14 böcker sedan min debut.

När började du skriva på din första bok och hur lång tid tog det innan den blev klar?
Jag skrev min första bilderbok: ”Boken om känslor” på min magister examen på Royal college of Art 2002. Det tog 2 år att jobba med den och när den var klar 2004 kom den ut på Rabén & Sjögren förlag och hade flikar och utvik. Då visste jag inte att en bilderbok oftast har 32 sidor och att texten ligger separat och inte i bilderna, vilket innebar att jag fick omarbeta manuskriptet.

Kan du berätta lite om hur din process ser ut när du skriver?
Jag fastnar för någonting, det kan vara en konversation på radion, en situation jag varit med om eller ett samtal med en kompis. Det börjar som ett frö och sedan hör jag eller läser mer om ämnet nån annan stans eller så tänker jag vidare själv. Eftersom jag är illustratör ritar jag ned mina ideér och låter texten växa fram. Om jag har en idé som funkar får jag snabbt fram mycket material så att jag måste skala ner. De gånger jag har för få sidor och det är uppförsbacke tidigt blir det ofta ingen bok. Det är en känsla jag börjar känna igen, hur en ny bok går från idé till slutgiltig produktion.

Har du några speciella teman som du kommer tillbaka till i dina böcker?
Att ställa en fråga eller att vrida och vända på ett ämne - ofta kärlek och känslor brinner jag för. Jag lär mig medan jag gör mina böcker. Jag söker inte aktivt efter ett svar utan tror att en bra fråga har många svar och banar väg för att barnen själva forsätter att tänka. Sedan älskar jag Latinamerika och speciellt Guatemala så det är ofta massor av färger och Tikal tempel och några Quetzal fåglar i mina bilder.

När på dygnet får du mest gjort och var skriver du helst?
Jag har alltid haft mycket disciplin och varit motiverad. Idag är jag uppe tidigt och arbetar aktivt i minst 8 timmar varje dag. Ofta börjar jag med bildgympa och värmer upp precis som en dansare gör. Sedan jobbar jag mina 8 timmar hur jag än mår. Jag hinner med otroligt mycket på en vecka.

Vad är det bästa/sämsta med att skriva och vara författare?
Det är ett ensamt jobb men samtidigt vet jag hur jag vill ha saker och ting. Jag gillar verkligen att sammarbeta med en redaktör kring bilderböckerna och testa mina ideér med folk runtomkring mig - när jag når fram är det de bästa i mitt jobb. I mitt arbete som illustratör är det mycket kontakt med uppdragsgivare och research för att nå bästa möjliga resultat. Idag sitter jag i Transit studios ovanpå Konstfack. Det är en Kreativ hub med konstnärer från många olika discipliner och jag mår jag bra av att vara i ett större sammanhang med likasinnade personer.

Vad har du för drömmar och mål för ditt författarskap?
Min dröm är att inte fastna och jobba på rutin. Inte heller vill jag sluta brinna och stundom känna osäkerhet i arbetet som författare och illustratör. Det är en viktig del för mig - det betyder ju att jag är engagerad. Jag har inte bråttom utan tror att långsamt leder också framåt.

Hur ser det ut framåt? Har du några nya projekt på g?
Just nu jobbar jag på nästa bok som kommer att komma ut 2018 eller 2019 på Rabén & Sjögren förlag. Arbetsnamnet är: ”Doktor Daisy”. Det hänger även ett till bok projekt på väggen som handlar om adoption. Jag skissar på långsamt på det. Det är två helt olika böcker men som kretsar kring filosofi.

Och till sist, vad är ditt bästa råd till någon som vill bli författare?
Skriv, spara och våga visa. Jag tycker det viktigaste är att inte tänka utan att få ner det på papper. Allt är värdefullt och kan ju ändras, vidgas eller formuleras om. Jag har sällan en klar idé utan det löser sig på vägen men då måste jag först våga tänka alla tankar och känslor hela vägen ut. En bra redaktör och vänner är vana att se båda ditt bästa och sämsta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar