fredag 14 juli 2017

Timglaset

Namn: Timglaset av Gena Showalter
Serie: Everlife #1
Språk: Svenska
Sidor: 444
Förlag: HarperCollinsNordic
Rec-ex: Ja

Handling:

Ett val.
Två riken.
Ingen andra chans.

Slutet på livet är bara början.

Det sägs att historien skrivs av de som överlever. Men jag vet att det inte är sant. Jag heter Tenley Lockwood, och snart kommer jag att vara död. Det här är min berättelse.

I den värld där Tenley "Ten" Lockwood bor tar livet inte slut när man dör. Tvärtom. Det är då det börjar. I det som kallas eviglivet finns två mäktiga riken som strider om människornas själar, och alla ställs inför ett val: Myriad eller Troika.

Men Ten vägrar välja. Det spelar ingen roll att hennes föräldrar till och med har fått henne inspärrad på mentalsjukhus där hon utsätts för tortyr och misshandel för att övertygas att välja rätt sida.

Både Troika och Myriad skulle göra vad som helst för att rekrytera Ten och få tillgång till hennes ovanliga förmågor. Snart befinner hon sig på flykt, mitt i en dragkamp på liv och död. Vem kan hon lita på? Och vad händer om hon faller för en kille och väljer ett annat rike än det han tillhör? Hon måste helt enkelt hålla sig vid liv tillräckligt länge för att fatta rätt beslut.


Omdöme:
Till att börja med måste jag säga att jag älskade boken. Den hade något som gjorde att jag helt enkelt inte kunde lägga den ifrån mig! Och med de sagt, så var det inte att boken var utan "fel". Till att börja med, hur mycket kan en mänsklig kropp tåla? Ten råkar ut för sak efter sak och hennes kropp blir misshandlad och hon har blåmärken som gör att hon inte borde kunna gå på flera dagar, men det gör hon såklart.

Sedan vet jag inte om det är något bra eller inte att huvudpersonen är "speciell" och att alla vill ha henne. Har vi inte läst det så många gånger nu? Men samtidigt, hur hade boken varit om hon inte varit speciell? Tja, jag vet inte riktigt, jag är kluven här.

Något intressant som jag märkte när jag läste lite recensioner om boken var alla klagomål på det engelska språket. Det verkar som att många saker som folk störde sig på språkmässigt i den engelska versionen är "lost in translation". I alla fall så tycker jag att de sakerna som de kommenterar på inte stör mig i den svenska. Har de lyckats med det omöjliga och få en bok bättre på svenska än på originalspråket?!

Som sagt så gillade jag verkligen boken ändå, och jag kommer definitivt försöka att få tag på #2 så fort den kommer på svenska. Jag rekommenderar boken till någon som gillar fart och action och lägger mer vikt vid en ny värld och storyn än vid klichéer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar