onsdag 13 september 2017

Ceremonin

NamnCeremonin av Kiera Cass
Serie: The Selection #1
Språk: Svenska
Sidor: 297
Förlag: B Wahlströms
Rec-ex: Nej

Handling:
Om du fick en chans att vinna både kärlek och ett bättre liv, skulle du ta den, även om det innebar att du var tvungen att ompröva allting du tidigare trott på?

För trettiofem tjejer är The Selection deras livs chans, en möjlighet att fly det liv och den kast de är födda i och istället leva i lyx och rikedom. De ska få bo i det kungliga slottet, tävla om att vinna prins Maxons hjärta och om att bli Illéasnästa drottning.

America Singer har aldrig drömt om den typen av liv och hon vill absolut inte vara en del av en kungafamilj som förtrycker sina undersåtar. Men kanske är saker inte riktigt vad de ser ut att vara kanske har America och prins Maxon mer gemensamt än vad hon vågat drömma om?

Omdöme:
Det här är en serie som jag har velat läsa sedan första boken kom ut och nu äntligen har det blivit av. Och jag är inte besviken! Jag har längtat både till och från jobbet för att kunna lyssna på boken.

Jag gillar America, hon har många sidor och gör mycket för att ta hand om sin familj. Maxon är (självklart) svårare att få lite grepp om, då boken är skriven från Americas synvinkel och man inte vet vad han gör den övriga tiden.

Jag gillar hur författaren pytsar ut information lite då och då om landet Illéa och vad det är som har hänt för att de ska ha kommit till den situationen som de är i nu. Samtidigt bygger hon upp ett mysterium kring konungen och rebellerna i landet.

Det är en spännande bok trots att den är väldigt enkel. Jag rekommenderar den till alla som gillar dystopier men även kärlek och hjärtekval.


2 kommentarer: