söndag 22 april 2018

Dit du inte går gå

Innan jag avslutar bloggen ville jag ändå skriva lite om Dit du inte får gå av Emil Haskett. Boken är ändå ett rec-ex som jag fått av författaren och jag har hittills läst 268sid (74%).

I staden där du bor finns ett förbjudet område där dina fantasier och farhågor kan besannas. I stadsdelen har tid och rum lösts upp och vad som helst kan hända. Har du en gång gått dit kommer platsen alltid att hemsöka dig.

Genom staden rinner Mörkån vidare in i Gamla stans slingrande kullerstensgränder. Ungdomarna Anna, Felicia, Anders, Tim och Markus har fått lära sig att undvika stadsdelen. De har hört historier om sagoväsen, spöken, prostituerade och mördare, men även om äventyr, sexuell frigörelse och kärlek. Deras föräldrar får något märkligt i blicken när området nämns. En pappa tar sig för halsen och blundar som om något gör ont, en mamma sitter med ett frånvarande leende som inte ser friskt ut. Lockade av den förbjudna platsen går ungdomarna ändå dit. Några kommer att hitta vad de söker. Andra kommer att råka illa ut.

Dit du inte får gå är den första delen i en Urban fantasyserie med fristående berättelser kring Mörkån. I boken blandas magi och socialrealism. Den riktar sig till äldre ungdomar och vuxna.

Efter en mycket seg start (pga bristande läslust) så kom jag äntligen igång med boken den här helgen och wow! Sidorna bara flög förbi på den lilla tiden som jag har haft att läsa på. Jag älskar blandningen av gammalt och nytt. Än så länge har jag lite frågor som jag hoppas kommer besvaras innan den är slut.

Varje kapitel har olika huvudpersoner och vi hoppar i början mellan de fem ungdomarna. Längre in i boken kan ibland någon förälder vara berättaren, men de flesta kapitel tillhör de unga. Gamla stan är verkligen ett eget levande väsen där du bara får vara om du hör hemma där. Emil bygger verkligen upp en fantastisk berättelse om de här ungdomarna och deras äventyr, men även om föräldrarna som alla också varit där när de varit unga.

Än så länge så har jag faktiskt inte ens en favoritkaraktär, alla har sina fördelar och nackdelar. De beter sig ganska ologiskt ibland om det inte varit för själva berättelsen kring Gamla stan som byggs upp omkring dem.

Även om jag inte läst klart den, så älskar jag den hittills! Läs den om du vill ha spänning, lite mysterier och gammal folktro!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar