tisdag 13 juni 2017

Författarintervju - Angeli S Hederberg

Du gav ut din första bok 2011 på eget förlag, kan du berätta lite om det?
"Medlemsmodellen -rekrytera, aktivera och behålla medlemmar" är en handfast bok med åtta steg som riktar sig till ideella föreningar. Jag skrev den ihop med en branschkollega och vi gav ut den på eget förlag. Den är en dundersuccé, finns på flera språk och har sålt närmare femtontusen ex. Den är en kassako och bygger på det som jag föreläst om i många år.

Vad ligger bakom framgången?
Flera saker. Det är den första boken i Sverige på temat. Den kom i rätt tid när många föreningar sökte nya arbetssätt. Vi är två som skrev den och därmed kan vi nå ut till dubbla nätverk. Dessutom hade jag en upparbetad roll som konsult i ideella organisationer, så jag kunde sälja böcker i samband med uppdrag. Sen såg vi bokens värde och vågade ta betalt. Vi tar tvåhundrafemtio kronor för de där 130 sidorna.

Vad är det svåra med att ge ut på eget förlag?
Idag är det inte svårt att ge ut bok själv, men du behöver ha en budget och kunna ligga ute med pengar. När boken sedan väl säljer hamnar ju betydligt större del av vinsten i fickan. Istället för att få tio-tjugo procent av vinsten kanske du får åttio procent efter att kostnaderna är dragna. Jag har köpt in tjänster som korrektur, layout, tryck, lager, distribution osv. Sen behöver du kunna sälja och marknadsföra boken. Utbudet och konkurrensen är stenhård om du vill tjäna pengar på dina böcker, vilket är en stor drivkraft för mig. Om jag tjänar pengar betyder det att boken nått många och det är ju det som är själva poängen för min del. Jag skriver för att förändra.

Sen kom boken "Företagare & Förälder -visioner, vinst och vardagsliv". Vad fick dig att skriva en bok om det ämnet?
Den boken skrev jag i huvudet redan när jag väntade barn, men jag tvingade mig att vara föräldraledig innan jag avsatte tid till att skriva ihop den. Jag ville visa för världen att det går att vara ledig trots att du driver soloföretag. Det finns så mycket myter om vad det innebär att vara företagare och förälder. Bokidén föddes när jag av egen nyfikenhet frågade företagare runt omkring mig hur de fått ihop livet med barn och bolag. Det fanns så många fantastiska berättelser om allt från bönder som hade barnen i traktorn, hästföretagare som hade med barnen på ridturen, butiksägare som har barnen bakom kassan och konsulter som kombinerade föreläsningar med barn i babybjörnen. Jag märkte också att de företagare jag kände var mer nöjda än anställda småbarnsföräldrar. De berättelserna saknade jag. Varför hade ingen berättat det för mig? Hade jag varit orolig i onödan? När jag sedan fick barn insåg jag att det gick utmärkt att driva ett lönsamt företag och vara en närvarande förälder samtidigt. De affärsutvecklingstipsen ville jag dela med mig av. Det blev en bok med mina egna affärstips och dessutom intervjuer med andra entreprenörer inom en rad branscher.

Vad är dina bästa tips inför releasen?
Använd tillfället för tre saker 1. Fira 2. Sälja 3. Bygga varumärke. Jag har haft flera releaser och event för mina fackböcker. Ofta kör jag release i de tre storstäderna för att nå ut brett. För att kunna fira och njuta har jag anlitat folk som hjälper till med allt från välkomst vid dörren, kök, servering osv. För det andra har jag byggt in säljtillfällen under kvällen där jag sitter och signerar, uppmuntrar till köp då och då under kvällen, gör det enkelt att betala med swisch osv. För det tredje har jag funderat på vad jag vill förmedla. Vad ska folk säga om mig när de går hem? För mig är samhällsfrågor viktiga så jag har haft paneler, miniföreläsningar och debatter eftersom kunskapsförmedling är viktigt för mitt varumärke.

När på dygnet får du mest gjort och var skriver du helst?
Jag passar verkligen inte in på myten om författaren, du vet den som avsätter ett helt år eller hyr en stuga vid havet. Medlemsmodellen skrevs faktiskt nästan klart på en intensiv vecka då jag och min författarpartner satt och skrev, mailade stycken till varandra och bollade idéer. Sen fick texten vila och småjusteras under några månader. Företagare & Förälder som innehåller 42 intervjuer skrev jag på halvtid på sidan av konsultandet, då hyrde jag en kontorsplats i några månader i en kreativ miljö. Den tog ett år ungefär. Just nu är jag föräldraledig och då skriver jag i telefonen under promenader eller på datorn i trädgården när bebisen sover. Det är några minuter ibland, flera timmar ibland.

Vad är det bästa/sämsta med att skriva och vara författare?
Det bästa är att få skriva om något som saknas i bokutbudet. Känslan av att fylla ett tomrum och bidra till en ett bättre samhälle. Allt mitt skrivande har en tydlig koppling till min roll som samhällsentreprenör. Böckerna blir verktyg för att rädda världen och tjäna pengar på samma gång. För mig har det aldrig funnits någon motsättning i de två drivkrafterna. Det sämsta är risken. Du lägger ju väldigt mycket tid och pengar och det tag tid innan du kan räkna hem den investeringen.Att tjäna pengar på böcker utan att koppla på föreläsningar/författarbesök är få förunnat.

Hur ser det ut framåt? Har du några nya projekt på g?
Just nu är jag upptagen av mitt barnboksprojekt. Jag skriver på en serie om femåriga Annalisa under sloganen ”Stora frågor för små medborgare”. Annalisa kommer möta på fattigdom, miljöförstöring och rasism i bilderböcker för barn mellan tre och sju år. Den första boken handlar om hur Annalisa och hennes familj lär känna tjejen som sitter och tigger utanför den lokala butiken. Den bokidén kom av att min lilla son började ställa frågor som jag kände att det var svårt att svara på. Den andra boken handlar om klimatångest och den tredje ska behandla rasism och flykt. Målet är att mina böcker ska hjälpa pedagoger och föräldrar att diskutera svåra frågor med små barn. Men den dimensionen kompletteras också av en spännande story och magiskt färgglada illustrationer.

Och till sist, vilka är dina bästa råd till någon som vill bli författare?
Skriv om något du har en koppling till. Jag har skrivit böcker kopplade till min profession, men även barnböckerna är grundade i upplevelser jag och mina barn haft. Sen handlar det om att verkligen skriva boken. Släpp bilden av att du behöver avsätta så mycket tid, skriv lite när tillfälle ges. Ta in professionell hjälp för korr, layout osv. Låt många läsa och uppmuntra ärlig feedback. Jag har exempelvis provläst min barnbok på förskolor. Brutalt men lärorikt. Inse att det tar tid att skriva en bok, oftast minst ett år från idé till tryck. Låt den vila en eller två månader någon gång under processen. Tänk sälj redan innan boken finns. Blogga om skrivprocessen, dela bilder på sociala medier osv. Människor vill se boken växa fram och det är så du bygger din tribe, dina lojala följare och läsare. Uppmuntra människor att förbeställa. Medlemsmodellen hade vi sålt femhundra ex av innan boken kom, vilket täckte tryckkostnaderna. Det går att sälja innan boken ens finns. Jag rekommenderar verkligen att följa journalister och andra nyckelpersoner som skriver om eller arbetar med just dina ämnen på sociala medier, det öppnar alltid en massa dörrar.

Läs mer om Angeli på www.medlemsutveckling.se och www.processrum.se

Passa på att köpa böckerna med rabatt!
Om du vill beställa någon av böckerna så skicka ett mail till angeli@processrum.se eller fyll i beställningsformulären på respektive hemsida.
Om du uppger rabattkod ”Elinas bokliv” får du 20% rabatt. 

================================================================

Läs mer om mig under fliken "Om mig" och lämna gärna en kommentar!
Följ även bloggen på instagram, @elinasbokliv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar