onsdag 3 september 2014

Vad finns i vårt lands skrymslen och vrår?

Jag har precis fått låna en bok av farmor som jag har varit nyfiken på jättelänge! Nordiska Väsen av Johan Egerkrans. Den har så otroligt fina bilder och jag tänkte att jag ska försöka läsa om ett eller två väsen varje kväll. Vill inte direkt sträckläsa boken som en "vanlig" bok, utan försöka njuta och lära mig lite! Har alltid älskat sagor, men kan ändå skrämmande lite. Första delen i boken heter Oknytt, och börjar med älvor!


Beskrivning från Goodreads. Klicka här för att komma till Goodreadssidan.

"De går under många namn de osynliga, oknytt, skrömt, de övernaturliga. De antar många former och de lockar, förför och förgör. 

Nordens mörka skogar, djupa sjöar och höga berg hyser en mängd mytiska varelser. Vi ser dem inte om de inte väljer att visa sig, men de gör sig ständigt påminda. När någon mystiskt försvinner i skogen, när man hör märkliga ljud på vinden, när mjölken surnat över natten är det de övernaturliga som varit framme. Förr i tiden var de en naturlig del av vår värld, ett sätt påminna människor om att ha respekt för naturen. 

En del väsen finner man i hela Europa, som drumliga jättar, mystiska troll, skira älvor och eldsprutande drakar. Andra, som den skönspelande näcken, nattens mara, skogens huldra och mylingarna, är typiska för norden. De personifierar naturen i all dess nyckfullhet och en del av dem ÄR naturen. "

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar