tisdag 24 oktober 2017

Författarintervju - EliSophie Andrée

Du debuterade nyligen med diktsamlingen MITT NAMN ÄR, kan du berätta lite om den? 
”MITT NAMN ÄR” är väl mitt lilla skötebarn skulle jag säga. Det är en diktsamling där jag har stångat mig själv blodig i flera år med drömmen att bli utgiven med just min poesi. ”MITT NAMN ÄR” är en blandning mellan korta och långa dikter och är väl egentligen ganska utlämnande. Mer utlämnande än vad jag tänkte mig från början. Det är även många estradpoesi-dikter där jag hela tiden haft panik för hur de skulle göra sig i ett format där en inte riktigt kan klicka på en knapp och höra mig ”prata” dikterna.

När fick du idén att skriva en diktsamling och få den publicerad? Och hur lång tid tog det från idé till färdig bok? Från idé till färdig bok så har det ju tagit hela mitt liv haha. Tror att det är ofta så med just debutböcker. Så idén till en diktsamling har alltid funnits där - samma sak gällande att få den publicerad.

Kan du berätta lite om hur din process ser ut när du skriver? 
Min process är väldigt hetsig skulle jag säga. Jag får en idé - eller en känsla - skriver - och på fem minuter är det över. Det är lite som en adrenalinkick av högsta rang. Svinkul, men också fett jobbigt ibland.

Har du några speciella teman som du kommer tillbaka till i dina dikter?
Absolut! Kvinnors rättigheter, social orättvisor och hjärta och smärta är jag i ett nötskal.

När på dygnet får du mest gjort och var skriver du helst?
Jag skriver helst i mitt kök eller i sängen och det ju främst nätter. Jag har en grej för att skriva när det är helt knäpptyst ute och jag kan ha vidöppet fönster så hela lägenheten blir nerkyld.


Vad är det bästa med att skriva just dikter?
Det är så himla kul! Och känslosamt! Billig terapi helt enkelt. Rekommenderar varmt hehe.

Vad har du för drömmar och mål för ditt författarskap?
Nejmen Nobels litteraturpris hade väl varit trevligt känner jag.

Hur ser det ut framåt? Har du några nya projekt på g?
Ja! Jag jobbar just nu på en ungdomsroman via min skrivarlinje (Albins Folkhögskola i Landskrona) och några samarbeten med konstnärer och dylikt.

Och till sist, vad är ditt bästa råd till någon som vill bli författare?
Ge aldrig upp! Det kommer kännas som att en träffat rock bottom inte en utan fyrahundrafemtionelva gånger - men det är bara att köra på!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar