tisdag 20 juni 2017

Författarintervju - Anna Hansson

Anna och Dolly Detektiv
Du har gett ut 69 böcker (om jag räknat rätt), kan du välja ut 3 favoriter och berätta om dem?
Jag har lite dålig koll på hur många som faktiskt kommit ut, så jag litar på dig där! Däremot har jag väldigt bra koll på hur många bokkontrakt jag har, och det är idag 98 stycken! Att välja tre favoriter är svårt, det kan variera lite från dag till dag det där tycker jag. Men jag brukar alltid vara mest nöjd med den senaste boken jag gjort (kanske för att jag inte hunnit bli less på den än) och det är Stora djurbajsboken, en bilderbok om något så intressant som bajs! Det var otroligt roligt att göra research och prata med experter, och och förstås att få se bilderna sen. Jimmy Wallin har verkligen lyckats fånga många fina bajsminer på de olika djuren! Sen har jag faktiskt skrivit en bok för vuxna också, en lättläst sådan. Alla andra böcker är ju för barn och ungdomar, så den är lite speciell och en favorit bara därför. Den heter Stugan vid sjön och är lite lagom romantisk. En tredje favorit är faktiskt en hel serie, och det är den om Monsterhotellet. Anledningen till att jag väljer den är för det första att den är populär i Sverige, och för det andra att den är översatt till danska, och det är ju lite roligt. Jag har en till bokserie översatt till danska också, den om Stallet Lyckan, annars väntar och väntar jag på fler utlandskontrakt!


Vilken är din mest framgångsrika serie och varför tror du att just den blev så populär?
Om vi ser till flest sålda ex så är det nog Fasliga fakta-serien, och jag tror att den största anledningen till det är att den är utgiven på Rabén & Sjögren, alltså ett stort förlag som är bra på marknadsföring, vars böcker man kan hitta lite överallt; Akademibokhandeln, Åhlens, Ica Maxi, nätbokhandlarna. De böckerna är helt enkelt lätta att få tag i. De har också riktigt fina omslag gjorda av Maria Andersson Keusseyan.

När började du skriva på din första bok och hur lång tid tog det innan den blev klar?
Jag började skriva min första bok 2011, jag hade ingen aning om vad jag höll på med och skrev på kvällar och helger. Ett år senare kom den ut, Dansfeber, på Idus förlag. Då hade jag fått redigera en hel del också, slagit ihop vad jag hade tänkt var två böcker till en, och jobbat en hel del med karaktärerna.

Du skriver både skönlitterärt och faktaböcker, hur skiljer sig de båda åt och vilken tycker du är roligast?
Det som skiljer sig mest åt är förstås att jag får fantisera helt fritt när det gäller skönlitteratur och måste hålla mig till sanningen när det gäller fakta. Det är också många fler inblandade när det kommer till faktaböcker, jag pratar med experter medan jag skriver och det är någon som faktagranskar när jag skrivit klart. Det tar, av förklarliga själv, mycket längre tid att skriva en faktabok, och egentligen är jag lite lat. Men det är också kul att lära sig mycket om roliga ämnen, och jag skriver ju bara om sånt jag tycker är roligt, så det är väldigt svårt att välja.

När på dygnet får du mest gjort och var skriver du helst?
Inget av det spelar så stor roll, men sena kvällar och nätter är jag för trött för att göra ett bra jobb och jag har svårt att koncentrera mig om det är för mycket ljud runt omkring. Oftast skriver jag i vardagsrummet, men jag har en skrivarstuga på gården.

Vad är det bästa/sämsta med att skriva och vara författare?
Det bästa är att förstås att jag kan göra vad jag vill hela dagarna, skriva om och när jag vill och om vad jag vill. Kliva upp klockan sju om jag vill och tio om jag vill, jobba en lördag om jag vill och ta två månaders semester om jag vill. Det sämsta är att jag ibland jobbar "i onödan". Alltså, att jag ägnar en massa tid åt manus som inte blir antagna = ingen lön alls för den tiden. Det är också jobbigt att inte veta hur mycket jag ska tjäna varje månad, det är jättebra ibland och knappt nånting ibland, och det vet jag aldrig i förväg.

Vad har du för drömmar och mål för ditt författarskap?
  • Jag vill hamna på listan över de 200 mest utlånade författarna på biblioteken i Sverige.
  • Jag vill bli översatt till fler språk och få kontrakt på fler böcker.
  • Och så vill jag bli miljonär!

Hur ser det ut framåt? Har du några nya projekt på g?
Ja, det har jag! Jag har flera böcker som kommer ut till hösten, en ny bok i serien om Monsterhotellet till exempel, och så har jag börjat skriva på ett manus tillsammans med en annan författare, men mer än så kan jag inte avslöja! ;)

Och till sist, vad är ditt bästa råd till någon som vill bli författare?
Läs mycket, och gå en skrivarkurs! Jag har gått fyra olika på folkhögskola!




================================================================

Läs mer om mig under fliken "Om mig" och lämna gärna en kommentar!
Följ även bloggen på instagram, @elinasbokliv , eller bloglovin, @elinacomstedt

  https://www.bloglovin.com/@elinacomstedt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar