tisdag 22 augusti 2017

Författarintervju - Lars Wilderäng

Du har gett ut 6 böcker och 3 noveller, kan du välja 3 och berätta lite om dem?
2 noveller och en essä till en debattbok. Min första roman Midvintermörker handlade om ett ryskt angrepp mot Gotland, men den roman som absolut flest har läst är Stjärnklart. Stjärnklart handlar om vad som skulle kunna hända om all elektronik slutar att fungera, och kan nog klassas som en undergångsroman. Min nya roman Höstsol kallas för en politisk thriller och tar sitt avstamp i dagens säkerhetspolitiska läge plus några år till.

När började du skriva på det första manuset och hur lång tid tog det innan den blev klar?
Mitt första publicerade manus började jag skriva på våren 2009 och första hela manuset var klart sommaren 2010. Sedan gavs den ut 2011.

Kan du berätta lite om hur din process ser ut när du skriver?
Min process består mest av en massa ångest över att jag inte får något gjort. Annars handlar det om research, följt av hårt arbete med att skriva under hösten. Sedan kvalitetsförbättrar jag manus under våren och boken ges ut framåt augusti.

Din senaste bok Höstsol är klassad som politisk thriller, vad innebär det?
Jag tycker bokbranschens klassificeringar är lite underliga. Jag skulle klassa Höstsol som en thriller, då den ingalunda bara handlar om politik. Medan en deckare handlar om något form av brott och brottsutredning är thriller bredare och kan t ex innefatta agentromaner eller militära romaner. Höstsol är en kombination av politik, agentroman och militär roman.

Vilken av dina böcker har fått mest uppmärksamhet och varför tror du att det blev diskussioner just runt den?
Stjärnklart har fått absolut mest uppmärksamhet, då den antagligen ligger närmast folks vanliga vardagsliv. Många kan identifiera sig med hur beroende vi är av teknologi idag.

När på dygnet får du mest gjort och var skriver du helst?
Jag får lika lite gjort under hela dygnet. Jag skriver såväl hemma som borta. Bäst är när jag totalt kan isolera mig och bara skriva, men det är sällan omständigheterna är så gynnsamma.

Vad är det bästa/sämsta med att skriva och vara författare?
Det bästa är att man styr över sitt eget arbete och inte är beroende av någon annan. Det sämsta är att att man styr över sitt eget arbete och inte är beroende av någon annan.

Vad har du för drömmar och mål för ditt författarskap?
Det är svårt att prata om drömmar och mål - författande är numera mitt yrke. Förhoppningsvis kan jag fortsätta skriva och få böcker publicerade tills jag går hädan eller blir för gammal och gaggig.

Hur ser det ut framåt? Har du några nya projekt på g?
Efter Höstsols uppföljare har jag åtminstone 6-7 olika romanidéer. Dels tre nya bokidéer i Stjärnklart-serien, dels två helt fristående romaner, och dels ett uppslag till en fjärde thrillerromanserie, som säkert kan bli 5 - 10 böcker. Med en bok om året och tillmötesgående förlag finns det redan idag bokidéer för 10 år framåt.

Och till sist, vad är ditt bästa råd till någon som vill bli författare?
Läs, läs, läs och läs. Och skriv, skriv, skriv och skriv. Som alla andra hantverk finns det inga som helst genvägar. Att ha en förstående partner som kan betala ditt uppehälle innan du slår igenom, och som tolererar att du isolerar dig och försvinner in i ditt skrivande hjälper. Annars fungerar en katt.

4 kommentarer:

  1. Trevligt med en intervju! Blev sugen på att läsa något av författaren.
    Och så lite skrivpepp på det är inte heller fel :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har läst och älskade verkligen Stjärnklart! Utnämnde den till den bästa boken som jag läste under 2016.
      Och att få lite skrivpepp är alltid kul! Jag försöker att fokusera väldigt mycket på själva skrivandet under mina intervjuer, då det är den biten som jag själv gillar och är intresserad av. :)

      Radera
  2. Roligt att läsa om Lars & hans författarskap. Han är grym. Tack Elina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag var superglad att han ville vara med! :D Superkul!! :D Nu måste jag bara få tid att läsa den sista delen också! xD

      Radera