lördag 21 november 2015

Ny bok

När jag var iväg på bokhelgen i Kosta (och fick med mig en massa böcker hem) så glömde jag att nämna att förlaget Natur & Kultur aldrig ger oss böcker där. Utav dem så får man en lapp med en kod och sedan när man sitter hemma så får man beställa två av deras böcker från hemsidan! Super tycker jag, då jag kan få två böcker som verkligen intresserar mig! Nu har båda dessa böcker kommit!

Den första är Ishavspirater av Frida Nilsson. Det verkar vara en mycket intressant bok om syskonkärlek och mod. Den står först på min "att läsa"-lista just nu då jag letar efter något lättare.

Den andra är en bok som fick mig att se rött på redan första sidan. Svart Kvinna av Fanna Ndow Norrby. En samling berättelser tagna från hennes instagramkonto @SvartKvinna, med även en temavecka för män. Berättelser om okunskap, vardagsrasism och helt enkelt korkade j*vla frågor från folk. (Varför skulle det vara helt okej att ställa sådana frågor till dem bara för att de har en annan hudfärg!??!?!) Som ni märker så är den här boken mycket provocerande! Jag rekommenderar alla att läsa den, även om jag inte ens själv har läst klart den ännu!!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar