onsdag 27 juni 2012

Crossed


Crossed av Ally Condie
Förlag: Puffin Books
Serie: Matched #2
Språk: Engelska

Kan innehålla spoilers om tidigare delar!


Handling:
Cassia jobbar sig igenom arbetsläger efter arbetsläger i hopp om att bli placerad i de yttersta provinserna så hon kan leta efter Ky. Ky försöker överleva från dag till dag och gör allt för att kunna ta sig tillbaka till Cassia. Deras sökande efter varandra leder dem in i stora raviner och sakta men säkert mot "the Rising", upproret mot Samfundet. Sammtidigt inser Cassia att hennes allra bästa vän och match, Xander, har hemligheter för henne och hon inser att det finns mer i honom än vad hon först trott.

Min åsikt:
För det första så läste jag den här delen på engelska, då jag helt enkelt inte orkade vänta på den svenska. Och för det andra läste jag den på telefonen, vilket var lite jobbigt och gjorde att jag var tvungen att pausa ganska ofta!

Men iaf, det var en spännande fortsättning till Matchad! Condie lyckades hålla kvar mitt intresse och jag får åka med på två spännande resor. Språket i boken tycker jag var lätt att följa med i, inga onödigt  krångliga ord och inga direkta saker som jag störde mig på just där.

När det kommer till själva handlingen så tycker jag att den flyter på bra utefter första boken, även om det uppstår MÅNGA frågetecken om varför Samfundet gör som de gör, eller är det verkligen Samfunder? Ja, ni fattar.. många frågor som dyker upp och som jag verkligen hoppas att jag kommer få svar på i nästa bok, annars blir det helt klart bokbål (eller något i den stilen). Man får även göra lite bekantskap med fria bönder som inte vill vara med i varken upproret eller Samfundet, men de får man inte häller reda på varför. Och när "the Rising" äntligen blir presenterat så tycker jag inte att jag egentligen får reda på så mycket om dem (hoppas även här på förklaringar i nästa bok). Så i det stora hela är handlingen i den här boken helt enkelt mest resande, letande och kamp!

När det kommer till personerna så har jag lite svårt att förstå varför vissa personer reagerar som de gör i vissa situationer. Och ibland är Cassia bara lite för trögtänkt för att vara så smart som hon är. Det kommer in några nya karaktärer, varav Eli är en som jag verkligen tycker om, även om han kanske kan utvecklas lite mer. Han förvånade på slutet och jag tror inte att det varit lite konstigt om man kanske fått lära känna han lite mer tidigare. Cassia har tuffat till sig lite och hennes nya bekantskap Indie är allmänt mysko enligt mig. Varför kan människor inte bara vara ärliga?! Och till sist Ky, personen jag stör mig mest på i hela boken.. eller ja, på en sak han gör. Ky går vid flera tillfällen och tänker på att han inte vill att Cassia ska till "the Rising" för att hon inte ska lämna honom (men man får vänta jättelänge på varför), han går och tänker på Xanders hemlighet och att han inte vill att Cassia ska veta (och inte häller här får läsaren veta vad det är för hemlighet). Detta störde mig något fruktansvärt när jag läste! Inget mer sådant tack!


Oj, det här blev långt.. får försöka hålla mig lite kortare nästa gång! I slutändan var det en bra och spännande bok och jag längtar efter sista delen så jag kan få svar på alla frågor som är i mitt huvud!

 7/10 tassar! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar