tisdag 29 januari 2013

City of Bones

Namn: City of Bones av Cassandra Clare
Förlag: Walker Books
Serie: The Mortal Instruments #1
Språk: Engelska

Handling (tagen från Adlibris)
Det är en vanlig söndagskväll och sommarlov. Clary Fray har fått med sig sin bästa vän Simon till klubben hon gillar, Pandemonium. Men det blir allt annat än en vanlig kväll, det blir början på Clarys nya liv. 

Clary blir vittne till hur tre ungdomar med konstiga tatueringar och vapen (tjejen har en piska!) dödar en kille inne på klubben. Om det nu är en "kille". Han ser väldigt konstig ut på slutet och hans kropp försvinner utan minsta blodspår. Och det är uppenbart att det bara är Clary som kan se mördarna. 
Det blir om möjligt ännu konstigare nästa dag då en av mördarna, Jace, dyker upp på samma fik som Clary och Simon. Och samma kväll försvinner Clarys mamma spårlöst ...



Min åsikt
Jag läste City of Bones, med tankarna att jag inte skulle ha för höga förhoppningar. Hade läst mycket olika om den från bloggar, även om det mesta varit positivt. Men jag behövde inte vara orolig, boken drog igång snabbt, även om jag ibland tyckte att Clary ibland va rent av korkad! Tyvärr så störde jag mig på hennes dumhet i början, något som hemsökte mig resten av boken.

Och något som störde mig ännu mer på, så sjukt uppenbart vem Valentine var! Listade ut det så fort han presenterades i boken, vet dock inte om det var meningen att det skulle vara så uppenbart... Men jag gillade twisten som Clare hade i slutet av boken.. den såg jag INTE komma!

MEGA Spoiler:
Hela scenen med Clary, Jace och Valentine gjorde att jag började tänka på Star Wars! "Clary and Jace, ni är syskon. And I am your father..." 


Nu låter det här nästan som en totalsågning av boken. Det är det INTE! Det fanns mycket som jag gillade och jag kommer definitivt att läsa fortsättningen!

Betyg


 7/10 tassar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar