torsdag 23 maj 2013

The Girl Who Could Fly

Namn: The Girl Who Could Fly av Victoria Forester
Språk: Engelska
Sidor: 328

Handling (Tagen från Goodreads)
When homeschooled farm girl Piper McCloud reveals her ability to fly, she is quickly taken to a secret government facility to be trained with other exceptional children, but she soon realizes that something is very wrong and begins working with brilliant and wealthy Conrad to escape.

"Piper decided to jump off the roof. It wasn't a rash decision on her part. This was her plan: Climb to the top of the roof, pick up speed by running from one end all the way to the other. Jump off. Finally, and most importantly, don't fall. She didn't make plans in the event she did fall, because if you jump off the roof of your house and land on your head, you really don't need any plans from that point on. Even Piper knew that. So that's what she did. She jumped clean off her roof. But before we get to what happens next, you'll probably need to know a thing or two about a thing or two..."


Min åsikt
Min första tanke är att det här var en väldigt gullig bok. Anledningen till att jag säger "gullig", är för att jag kände att jag var lite för gammal för den (och jag är inte häller den tilltänka målgruppen). Något som jag tyckte var roligt dock, var språket som användes! Min lilla röst i huvudet fick en sydstatsdialekt! Orden "ma" och "pa" förekom ofta, men även en hel del andra ord.

Piper var en livlig karaktär som verkligen inte gillade att vara tyst, något jag tyckte var ganska kul. Hon var även väldigt säker på vad som var rätt och fel och försökte följa det hela tiden. Några av de andra karaktärerna blev lite platta tyckte jag, man fick inte reda på så jättemycket om dem. Men Conrad gillade jag väldigt mycket, [spoiler] då jag misstänkte att han var upp till något smart som faktiskt hjälpte de andra.[slut spoiler]

Jag rekomenderar den här boken för barn i ca 10-12års åldern och jag tror att den kan vara riktigt spännande för dem!


Betyg
 6/10 tassar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar