tisdag 7 juli 2015

Är du ond eller god?

Namn: Mellody Looh - Födelsemärket av Gabriella P. Kjeilen
Serie: Mellody Looh #1
Språk: Svenska
Ålder: Unga vuxna (min tolkning, hittade ingen officiell)
Sidor: 375

Handling tagen från Goodreads:
Vad gör du om du en dag får lära dig att du inte är den du trodde ... och den du egentligen är kanske inte är den du vill vara?

Märket på Erikas hals har alltid fått henne att känna sig annorlunda. När hon får veta att jorden inte är hennes hem och återvänder till planeten Lavida, en planet befolkad av varelser hon bara trott fanns i sagorna, hoppas hon på att äntligen få passa in.
Men trots att hon har formskiftarnas märke verkar det inte vara det hon är. Krafterna hon bär inom sig är allt för mörka. Dessutom dras hon till en av de förvisade vampyrerna.
Hon kastas in mitt i en uråldrig strid mellan ont och gott där det är svårt att skilja vän från fiende, med ett öde som väger tungt på hennes axlar. De vill att hon väljer sida. Ett val som visar sig vara svårare än hon trott.
 

Omdöme:
Det här var en fartfylld bok där det sällan var en allt för lugn stund, helt i min smak med andra ord. Mellody Looh kändes som en ny bok, inte som något jag läst tidigare. Mellody tycker jag ibland var lite svårt att förstå, på något vis fick jag aldrig riktigt grepp om hennes snabba ilska och när hon blev arg kände jag mest som hon själv brukar känna efteråt; att de där var kanske inte så farligt, varför blir du så arg? Men samtidigt så är det ju det som gör karaktären till den hon är, att hon har det där enorma mörkret inom sig som hon inte själv förstår. Dock så håller jag med Leo och Triton... hur blåögd kan man vara...? Men ja, jag hade nog reagerat på precis samma sätt, det är väl mänskligt..

Rose, Leo och Triton är tre väldigt intressanta karaktärer. Av er som läst boken, är jag den enda som satt och tänkte att Mellody och Leo skulle spöa skiten ur ALLA om de började slåss som ett team och använde varandras styrkor?! Iaf.. cool typ det där. Jag gillade också att man fick läsa lite ur Rose och Tritons synvinklar. Rose var helt klart den mest intressanta av Mellodys syskon, även om jag undrar hur Gabriella ska utveckla de andra. Triton var en väldigt intressant karaktär, och jag tyckte verkligen synd om honom. Det kan inte varit lätt för honom.. Men i övrigt, vampyrer är onda! *yeay*

Jag hoppas att få se mer av de andra delarna av världen i kommande böcker och jag längtar redan efter tvåan! Så i det stora hela, en mycket bra bok som jag rekommenderar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar