fredag 4 december 2015

Ishavsprater

Namn: Ishavspirater av Frida Nilsson
Språk: Svenska
Sidor: 393
Ålder: 6-9 (enligt Adlibris), jag skulle säga 8-12 då den faktiskt är ganska tjock.

Handling från Goodreads
"Vithuvud har tagit min syster! Vi måste fara efter och ta tillbaka henne!"
Men ingen rörde sig. De såg bort, tittade ner i sina glas, började mumla saker till varandra, och snart var det någon som sa: "Siri, din syster är borta. Så är det med dem som Vithuvud tar. De finns inte mer."

Den fruktade piraten Vithuvud rövar bort barn och tvingar dem att hacka fram diamanter i en mörk och farlig gruva. Så fruktad är han att ingen vågar söka efter barnen och alla vet att ingen överlever länge i Vithuvuds gruva. Men den dag han tar Siris lillasyster, Miki, får han en motståndare han aldrig räknat med. Siri gör det som ingen annan vågar och ger sig ut på jakt efter Vithuvuds ö, trots att hon är livrädd själv. För hon vet hur rädd Miki måste vara i piratens våld, i gruvans mörka gångar, ensam.

Omdöme
Det här var en mycket bra barnbok tycker jag. Den var spännande och Siri var en mycket bra karaktär. Hon var inte orädd och som en stor tuff hjälte, utan hon var både rädd, stark och hamnade i problem. Det mest verkliga tycker jag ändå var de vuxnas sätt att reagera på situationer. Ursäkta, men vuxna är sådana idioter ibland!

Det var ganska stor text i boken, vilket passar för åldern som den är riktad till. Språket var enkelt, men ibland kom det ord som inte ens jag förstod (men självklart har jag inte skrivit ner någon av dem).

Det är en mycket fin historia om syskonkärlek, rädsla, mod och vänskap. Jag rekommenderar den till alla som behöver en spännande historia att läsa tillsammans med ett barn!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar