söndag 13 december 2015

Svart Kvinna

Namn: Svart Kvinna av Fanna Ndow Norrby
Språk: Svenska
Sidor: 208

Handling från Goodreads:
Våren 2014 startade Fanna Ndow Norrby kontot @SvartKvinna på sociala medier. Hon var trött på den sexism och rasism som svarta kvinnor i Sverige möter. Gensvaret blev massivt - på bara en dag fick kontot över 10 000 följare och inom ett par månader läste och diskuterade mer än 40 000 personer kontot. I Svart kvinna samlar Fanna Ndow Norrby den bredd av berättelser som ett stort antal svarta kvinnor i Sverige delat med sig av. Tillsammans med nyskrivna texter är boken en djupdykning i det som så oskyldigt kallas vardagsrasism, men som berör grundläggande frågor om existensberättigande och ojämlikhet.

Omdöme:
Till att börja med så måste jag varna alla för att man blir väldigt trött när man läser den här boken. Trött på mänskligheten och på alla "svenskar" som beter sig som djur! För ja, det finns tyvärr inget annat sätt att beskriva det.

Boken består av korta berättelser från svarta kvinnor och män, och handlar om vardagsrasism i Sverige. Och ja, rasism finns det. Och det som förvånar mig mest är nog ändå hur öppna folk faktiskt är med det. Människor som skriker på stan, går fram och tar på hår och andra kroppsdelar utan problem och ser dem som något att "checka av från en lista".

Hur kommer det sig att du har MVG i nästan allt fastän du är svart? Varför hoppar du inte av skolan, blir tonårsgravid och skaffar en kriminell pojkvän som alla andra n***as? - Klasskamrat, gymnasiet (ur Svart Kvinna, ur kap "Skolan")

Mitt mål är att ligga med kvinnor av alla olika raser. Med dig får jag ju två flugor i en smäll! - Manlig bekant (ur Svart Kvinna, ur kap "Hudfärg")

En man kommer fram till mig: 
-Ni mulatter är så jävla äckliga!
-Vad sa du?
-Ja, vita ska vara med vita och svarta med svarta!
- I baren på jazzklubben Fasching, Stockholm (ur Svart Kvinna, ur kap "Nattliv")

Så här fortsätter boken, sida ut och sida in med små berättelser om korkade saker vita svenskar säger! Och jag erkänner, jag är definitivt inte helt perfekt och kan säkert säga något som kan uppfattas stötande ibland. Men jag är INTE ENS I NÄRHETEN av människorna i den här boken. Usch!

Kort sagt, läs den och ha den som diskussionsbok! För tro mig, det finns MYCKET att diskutera efter att man läst den!

2 kommentarer:

  1. Usch, jag blir så ledsen när jag hör sånt här. Förstår inte hur någon kan gå fram till en annan människa och vräka ur sig så oerhört idiotiska saker?! Så hemskt.. Hoppas den här boken får mycket uppmärksamhet, sånt här behöver spridas för att folk ska fatta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har tyvärr inte sett den på så många ställen. Jag hade turen att höra författaren prata om den och fick den kort där efter. Jag rekommenderar dig att köpa den, den är verkligen tänkvärd.

      Radera