tisdag 25 juni 2013

Uglies

Namn: Uglies av Scott Westerfeld
Serie: Uglies #1
Språk: Engelska

Handling (tagen från Goodreads)
Tally Youngblood is about to turn sixteen, and she can't wait for the operation that turns everyone from a repellent ugly into a stunningly attractive pretty and catapults you into a high-tech paradise where your only job is to party. But new friend Shay would rather hoverboard to "the Smoke" and be free. Tally learns about a whole new side of the pretty world and it isn't very pretty. The "Special Circumstances" authority Dr Cable offers Tally the worst choice she can imagine: find her friend and turn her in, or never turn pretty at all. The choice Tally makes changes her world forever.

Min åsikt
Det tog mig lite tid att komma in i den här boken, och vissa delar tycker jag var ganska löjliga. Men i det stora hela gillade jag den, och jag satt hela tiden och var avundsjuk på deras "hoverboards". Antar att det blir svävbrädor eller något i den stilen på svenska.. Och på deras Bungeejackor! Jag menar, hur coolt är det inte att hoppa från taket på ett höghus och sedan bara studsa där ifrån?!

Men för att återgå till boken.. Den var lättläst och det var enkelt att följa med i handlingen, något jag föredrar framför böcker där man hela tiden måste tänka. Tally, huvudpersonen, var enkel att förstå sig på och jag kände att jag förstod de flesta av de valen hon gjorde för sina vänner. Och jag tyckte att samhället var ganska intressant, även om det blev lite löjligt ibland. Facinerande att de verkligen kan "hjärntvätta" människor på det viset, även om Westerfeld får det att låta helt normalt och naturligt i sin bok.

Jag kommer definitivt att läsa fortsättningen!


Betyg
 8/10 tassar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar