onsdag 11 januari 2012

Läshastighet med läs- och skrivsvårigheter

Igår så såg jag att jag hade kommit straxt över 100sid i Halvblod. Det går väldigt långsamt för mig att läsa men jag tänkte att jag faktiskt skulle kolla HUR långsamt det gick. Så jag tog tid. På 10min hann jag läsa 8sid i boken, vilket skulle bli 48sid/h Det chockade mig faktiskt. Jag vet ju att jag läser långsamt, men under 1sid/min trodde jag inte att det var! Med det här som grund räknade jag ut att det skulle ta mig 2v (14 dagar) att läsa ut boken om jag läste en timme varje kväll så som jag har gjort nu.
För de som har Halvblod, så vet de ju att det är ganska stor text i den. Jag tycker personligen att det är en jättebra storlek, då jag ofta blir stressad om den är jätteliten.

Men nu är min fråga: Hur snabbt läser du?

För er som har Halvblod, ta fram den och läs i 10min och se hur långt ni kommer. För er som inte har den, ta en annan bok och se hur långt ni kommer på 10min.(tänk på att det ska vara ganska stor text)

Enligt pappret har jag inte Dyslexi. Jag har "bara" läs- och skrivsvårigheter. Avkodningssvårigheter om man ska vara mer specifik. Detta innebär att min hjärna inte registrerar ord som alla andras. Vanliga människors hjärnor lär sig hur orden ser ut och behöver där efter inte läsa varje bokstav utan kollar bara på ordet och så vet de vad det står. Min hjärna funkar inte riktigt så. Den registrerar aldrig ordentligt hur orden ser ut, så jag måste hela tiden läsa dem.

Detta är för mig egentligen inget problem, jag förstår det jag läser, så länge jag inte känner tidspress och försöker att läsa snabbare än vad jag klarar av. Jag undrar dock hur det hade gått för mig om jag inte hade älskat att läsa? Jag har läst varenda hästbok som fanns i det lilla biblioteket i Moheda (nu har det ju säkert kommit nya) och "var tvungen" att gå över till andra böcker, fantasy. Men hur dålig hade jag egentligen varit på att läsa om jag inte gillade det så mycket? Hade jag ens klarat av att plugga på universitet?

Mycket tankar som har snurrar runt i mitt huvud just nu...

Tillägg:
Jag var precis iväg och handlade med en kompis och diskuterade detta. Och hon sa "är inte ca 1sid/min normal hastighet?". Och då började jag ju tänka igen. Så nu vet jag inte längre vad som är snabbt och vad som är långsamt. Och självklart hittar jag inga bra sidor på nätet där det står något, utan bara massa åsikter kors och tvärs av olika människor om vikten att förstå det man läser. Känner mig förvirrad och helt ärligt lite irriterad just nu..

3 kommentarer:

  1. Jag vet inte hur snabbt jag läser. Men ganska snabbt ändå eftersom jag på ett bra sätt får ihop plugg och fritidsläsning... Men sedan kan jag ju erkänna att språket gör att det går snabbare med vissa böcker än andra, samt hur mycket man egentligen vill läsa en bok...

    SvaraRadera
  2. Jag tror att 1 sida/min är en rätt normal läshastighet. Jag läste nog den här lite snabbare, men jag blir liksom lite ivrig när det är spännande och då blir det som att jag springer lite i texten. Risken blir förstås att jag skummar och missar en del (men tror inte att jag gör det. Jag har upptäckt att jag inte läser en text ord för ord, utan tar in flera ord samtidigt. Men stressa inte upp dig över läshastigheten, att läsa långsamt kan nog ibland vara en fördel.

    SvaraRadera
  3. Läser nog normaltakt tror jag och jag läser cirkus 100 sidor på 2h alltså mindre än en sida per minut....

    Så stressa inte över det!

    SvaraRadera