måndag 9 januari 2012

Serier i hyllan

Serier i hyllan.. När jag kollar på dem så känns det faktiskt ganska bra att man har allihopa an en serie, och det ser fint ut i bokhyllan. Ett exempel på dett är Stephenie Meyer's Twilight-serie, även om jag hatar de svenska namnen på den..
Så här fint är det där de står. Likadana och man ser att de tillhör samma serie.

Men när jag packade upp mina julklappar när jag kommit hem efter min resa till småland, så upptäckte jag något som verkligen har börjat störa mig!





Jag fick ju den sista boken i serien om Eragon. Glad som jag var satte jag upp den brevid de andra i hyllan och fasas när jag inser.. DE SER INTE LIKADANA UT!!!
VARFÖR gör man något sånt här?! VARFÖR kunde inte den sista boken fått se likadan ut som de första tre?!

Jag vet att det säkert är jättemånga som tycker att jag är löjlig och att det inte är något att reta upp sig på. Men jag stör mig verkligen på det! Visst, man ser att det fortfarande är samma serie, men det fanns väl ingen bra anledning att ändra på den sista boken?

Tyvärr finns det ju inte så mycket att göra åt saken, bara gilla läget antar jag.. finns det fler där ute som har råkat ut för samma sak eller vet varför de gör så här?

5 kommentarer:

  1. Det är rätt irriterande faktiskt när inte alla böcker i en serie ser likadana ut. Med lite detektivarbete brukar det fungera att få liknande utgåvor men vissa serier görs ju inte ens i samma utförande av förlaget. Själv har jag problem med min sookie Stackhousesamling där böckerna skiljer sig år en del i utförande...

    SvaraRadera
  2. Ser att du läser samma bok som mig, vad tycker du? Själv är jag fast. Ska bli kul att läsa vad du skriver om den sen:)

    SvaraRadera
  3. Jag har bara kommit ca 100sid in än så länge och tycker att det är intressant. Men jag kan nog inte påstå att jag har fastnat direkt ännu. Har en tenta till på torsdag, sen har jag tid att sätta mig och verkligen läsa! :) Däremot är jag ju lite rädd för den, som jag skrivit i ett tidigare inlägg.. hoppas på det bästa! :)

    SvaraRadera
  4. Jag hatar!!! HATAR! också sådant där! I alla fall när det är ett medvetet val av förlaget, okej om jag själv råkat köpa en annan utgåva eller fyndat en serie både inbunden och i pocket tills jag hittar alla till bra pris i samma utförande, men som tillexempel Månpockets omvanling till klimatsmart pocket gjorde att Revolt i Hungerspelstrilogin ser helt fel ut bredvid de andra. Och det stör mig varenda gång jag ser dem i hyllan. Samma sak med Pratchetts skivvärlden, vips flyttades den lilla draksymbolen som hela tiden varit nertill på ryggen upp istället. Förstår inte detta.

    SvaraRadera
  5. Jag hatar också sånt... Ondgjorde mig i bloggen över det för ett tag sedan när jag skulle köpa sista delen i vampyrtrilogin The Strain. Det var visserligen "bara" olika typer framsidor så de ser rätt okej ut i hyllan men ändå.. Gör man en bokserie tycker jag man ska se till att det är samma typsnitt, samma höjd på böckerna och samma symboler på ryggarna. Osv :)

    SvaraRadera