tisdag 21 oktober 2014

Bokhelg på Bäckaskog Slott

I helgen som var, så fick jag följa med mitt jobb på en bokhelg nere i skåne! Eller, egentligen var det väl bara söndagen, och från 17.30 på lördagen. Men på lördag eftermiddag åkte vi nedåt iaf för att på kvällen få äta en underbart god middag och mingla med alla andra som var där. Jag kanske ska påpeka också att detta var en tillställning för bokhandlare, förlag och deras författare!


 


Kvällen började med mingel och sedan var det Whisky-provning... jag gillar inte Whisky, så det var inte överdrivet gott... Men middagen där efter var fantastisk! Under middagen så satt jag bredvid Karin Brunk Holmqvist! För er som inte vet, så är hon mest känd för sin bok Potensgivarna. Själv visste jag inte alls vem hon var när jag satte mig, så det var ju lagom pinsamt när hon släppt 15 böcker... till mitt försvar är det inte ens i närheten av mig genre som jag brukar läsa..

Detta kommer bli ett långt inlägg, fast med mycket bilder, så jag hoppas ni orkar hänga med! Tyvärr antecknade jag lite dåligt, och var dålig på att ta bilder, så det är inte så mycket i början..

Vi började söndagen med att lyssna på Norstedts. De hade med sig författarna Anna Karolina och Jan Hedh. Anna pratade om sin nya bok Stöld av Babian.
Efter dem kom Piratförlaget (som fyller 15 år i år). De hade med sig Kristina Ohlsson och Morgan Larsson. De pratade om sina nya böcker Lotus Blues och Det Opålitliga Hjärtat. Tyvärr har jag inga bilder här.


Kabusa hade med sig Karin Brunk Holmqvist. Hon hade mycket intressant att säga, och pratade om sin bok Kranvridarna.


 Mats Carlbom pratade om boken Fan och hans moster gör en Pudel. Den vann jag senare i lotteriet, och den var riktigt rolig! Över 1000 svenska talesätt.

 Lina Sofia Lundin var en debutant som pratade om sin nya bok Naturlig Färgning. Den handlar om att färga sina egna kläder med saker man ha hemma, istället för att köpa kläder i affären som har väldigt mycket kemikalier i sin färgning. Hon kom dit med förlaget Natur & Kultur, som även hade med sig Lena Andersson, Agneta Lagercrantz och Klas Östergren.
 Printz Publishing, Pritz fakta och Historiska Media pratade lite här emellan.

 Thomas Engström pratade om sin bok 9,3 på Richterskalan. Det är hans egen berättelse från sin tid i Thailand, där han jobbade efter Tsunamin. Det var mycket gripande att lyssna på honom. Personligen var jag lite deppig efter att hört på honom, det var så mycket hemska saker som hände, som han såg och som han var tvungen att jobba med.
 Lind & Co hade med sig Karin Aspenström. Hon har skrivit Rättslös tillsammans med Peter Rätz. En roman byggd på Peters egna historia.

 Inger och Skabaran är en barnbok, där man själv kan få rita! En bok som jag ska ge bort i julklapp till en 3åring, hoppas hon gillar den. Inger vill leka med sin pappa, men han "ska bara" hela tiden.
 Rebecca Chance kom och pratade om sin bok. Hon gör en bokturné i Sverige, och hon gillade tydligen oss.
 Jag fick en bild med Rebecca Chance!! WWiiee!!


Jag fick även min bok signerad!

Det blev inte så jättemycket skrivet till alla bilderna, då jag är trött och gärna vill få upp det här inlägget ganska snabbt. Jag hoppas att ni tyckte det var lite intressant iaf!



2 kommentarer: