tisdag 2 april 2013

Warm Bodies

Namn: Warm Bodies av Isaac Marion
Förlag: Vintage
Språk: Engelska

Handling (taget från Adlibris)

Zombier har inga känslor - om de inte äter av din hjärna 
Världen har fyllts av zombier och ingen vet varför. R är en av dem. Zombier har inga egna känslor eller minnen - men om de äter av en människas hjärna återupplever de scener ur den personens liv. Det är så det går till när R blir förälskad. Han dödar en ung man och övertar hans kärlek till flickvännen. Nu har R ett mål i tillvaron. Han vill hålla kvinnan gömd från de andra zombierna och se till att hon överlever. Den unge mannens känslor blir som en drog för R, bit för bit äter han av pojkvännens hjärna. Scen för scen upplever R hans liv, och det förändrar honom för alltid.


Min åsikt
Efter att ha sett filmen först (för lång kö på biblan, boken hann inte komma!), så var jag verkligen spänd på att läsa boken! Tog en paus i en annan bok, något jag annars aldrig gör, för att läsa den! Så, vad tyckte jag då? Väldigt bra! Jag älskar R's berättarröst och humorn som finns i allt. Jag kan inte hjälpa att jämföra den med filmen, men jag gillar boken mer!

R får mycket mer liv i boken och jag gillar att läsa i hans lite mysko tankegångar. Det blev intressant att läsa delarna där Perry's liv kommer in, även om jag blev lite förvirrad någon gång eller två. Julie och Nora är två roliga typer tycker jag, och jag gillar hur de kompleterar varandra.

Enligt Goodreads så är det en 2a på väg, det ska bli intressant tycker jag. Kanske blir det Boneys som blir mänskliga i den?


Betyg
 7/10 tassar!

2 kommentarer:

  1. jag älskar Warm Bodies, en av mina favoritböcker! Lyckos dig som redan har fått se filmen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. hehe japp ^^ Ibland har det sina fördelar att vara i USA :) Men den kommer väl till Sverige nu i April? :)

      Radera