måndag 15 april 2013

Requiem

Namn: Requiem av Lauren Oliver
Serie: Delirium #3
Språk: Engelska

Kan innehålla spoilers!

Handling (Tagen från Goodreads)
They have tried to squeeze us out, to stamp us into the past.
But we are still here.
And there are more of us every day.
Now an active member of the resistance, Lena has been transformed. The nascent rebellion that was under way in Pandemonium has ignited into an all-out revolution in Requiem, and Lena is at the center of the fight.
After rescuing Julian from a death sentence, Lena and her friends fled to the Wilds. But the Wilds are no longer a safe haven—pockets of rebellion have opened throughout the country, and the government cannot deny the existence of Invalids. Regulators now infiltrate the borderlands to stamp out the rebels, and as Lena navigates the increasingly dangerous terrain, her best friend, Hana, lives a safe, loveless life in Portland as the fiancée of the young mayor.
Maybe we are driven crazy by our feelings.
Maybe love is a disease, and we would be better off without it.
But we have chosen a different road.
And in the end, that is the point of escaping the cure: We are free to choose.
We are even free to choose the wrong thing.


Min åsikt
Vart börjar man när man har i princip sträckläst och verkligen inte kan sluta?! Något av det bästa med den här boken tyckte jag var att den var från både Lena's och Hana's PoV. Det var intressant att läsa från Hana's synvinkel efter det att hon genomgått sin operation.

Lena tycker jag beter sig ganska barnsligt ibland, men åh andra sidan så är det inte lätt att kontrollera sina känslor när "de döda" kommer tillbaka. Julian tycker jag kämpar på bra och jag gillar att läsa om hur han utvecklas och tar plats i sitt nya hem. Alex tycker jag knappt att man märker något av, han håller sig i utkanten hela tiden, långt borta från Lena. Och Raven gillar jag lika mycket i den här boken. Hon är lika bestämd och bitchig som alltid, även om jag aldrig riktigt förstått varför jag gillar henne.

Jag gillar att jag får lära känna Hana mer i den här boken, även om jag läst "Hana" och därigenom fick lära känna hur hon var innan operationen. Hon har inget lätt liv och gör sitt bästa för att sona sina handligar.

Något jag däremot inte gillade var slutet!! Jag har en obotlig "måste veta vad som händer sen"-sjukdom, som jag att jag verkligen är allergisk mot öppna slut! Speciellt när det var så här öppet! Vad hände egenligen sedan?! Jag går nästan runt och hoppas lite på att det iaf ska komma ut en Delirium #3.5, bara för att jag ska få veta!! Nej, för öppet slut för min smak, men älskar boken i övrvigt!

Betyg
 9/10 tassar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar