söndag 7 april 2013

The Grimm Legacy

Namn: The Grimm Legacy av Polly Shulman
Förlag: Puffin Books
Serie: The Grimm Legacy #1
Språk: engelska

Handling (Tagen från Goodreads)
Elizabeth has a new job at an unusual library - a lending library of objects, not books. In a secret room in the basement lies the Grimm Collection. That's where the librarians lock away powerful items straight out of the Brothers Grimm fairy tales; seven-league boots, a table that produces a feast at the blink of an eye, Snow White's stepmother's sinister mirror that talks in riddles.

When the magical objects start to disappear, Elizabeth embarks on a dangerous quest to catch the thief before she can be accused of the crime or captured by the thief.


Min åsikt
Jag tycker att författaren lyckades bra med att skapa trovärdiga karaktärer, även om de betedde sig lite mysko ibland. Huvudpersonen Elizabeth gillade jag ganska mycket, och även Jaya och Andre ("jobbiga småsyskon"). Dock så hade jag lust att slå dem snabbt i huvudet flera gånger, och säga "skärp er och bete er som folk!".. men de var ju trots allt tonåringar.

Dock så fastnade jag inte helt i boken. Jag tror lite att det berodde på att jag ofta kände mig lite för gammal för den. Så den kanske helt enkelt faktiskt riktar sig till en yngre publik mer. Jag irriterade mig även lite på sättet som den hoppade framåt i handlingen ibland.. de gick från att inte veta någonting, till att helt plötsligt ha väldigt mycket info och rusa iväg på räddningsuppdrag.

Men karaktärerna var enkla att tycka om och det var i det stora hela en trevlig läsning.

Betyg
 6/10 tassar!

1 kommentar:

  1. Låter som ett rätt bra betyg i alla fall :) Jag vann nyss boken på bokpotaten.blogspot.se's tävling och ser fram emot att läsa den :)

    SvaraRadera