torsdag 14 januari 2016

Moby Dick

I helgen var jag och min sambo på datenight! Bio blev det och den nya filmen In the heart of the sea. Jag har aldrig läst Moby Dick, men jag vet att den handlar kaptenen Ahab som förlorat ett ben till den gigantiska vita valen Moby Dick och därefter blir galen av sitt begär att hitta den och döda han.

Filmen är inte en direkt filmatisering av boken. Det handlar om författaren Herman Melville som letar upp en man som sägs ha varit med på ett skeppet som mötte den gigantiska valen. Han får mannen att berätta sin historia (större delen av filmen) och använder sedan historien för att skriva det fiktiva verket Moby Dick, baserat på historien.

Jag och min sambo älskade filmen! Älskade spänningen och att den var så rå, den visade verkligheten och inte någon direkt glorifiering om att alla är Jack Sparrow när de är på en båt. Det var hårt jobb, vissa glada dagar och några förfärliga.

Jag blir nyfiken på att faktiskt läsa Moby Dick efter det här, så jag ska nog kolla om biblioteket har den när jag läst klart Metro 2033. Helt klart en av de bättre filmerna jag sett det senaste året och jag rekommenderar andra att gå och kolla på den! Jag hoppas ni kommer gilla den lika mycket som vi gjorde!


4 kommentarer:

  1. Är väldigt sugen på att se denna filmen faktiskt. Har inte heller läst boken men blir kanske som du sugen att göra det efter att ha sett den :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker helt klart att du ska se den, jag älskade den som sagt! :)

      Radera
  2. Hm, kanske något man borde se då.

    SV: Ja, det är helt enkelt så att flera stycken läser boken och recenserar en gång om dagen under ett visst antal daga.

    SvaraRadera