tisdag 15 november 2016

Kaffe med rån

Namn: Kaffe med Rån av Catharina Ingelman-Sundberg
Serie: Pensionärsligan #1
Språk: Svenska
Sidor: 364

Handling från Goodreads:
På servicehemmet AB Diamanten bor Märtha, Anna-Greta, Stina, Krattan och Snillet. De sjunger i kör, ses på rummet och smuttar hjortronlikör i hemlighet, men för övrigt är tillvaron ganska långtråkig. Dålig mat, trist bemötande, ingen motion och allt hårdare besparingar. Föreståndaren, syster Barbro, anstränger sig inte i onödan för att de gamla ska få det drägligt. I stället flirtar hon med direktören - som är förtjust både i henne och i kostnadsnedskärningarna. 

Märtha får en snilleblixt: Troligen skulle det vara bättre att bo på fängelset! De ska begå ett brott och se till att de blir dömda. Någon typ av ekonomisk brottslighet, en liten kupp av något slag ? Och allt de kammar hem ska läggas i en speciell Stöldfond för äldre och alla dem som behöver stålar. 

Utrustade med rollatorer tar Pensionärsligan in på Grand Hotel i Stockholm för att råna de rika gästerna. Men bytet blir alltför klent och räcker inte för att hamna i fängelse. För att lyckas med det måste de komma på det perfekta brottet. Nu har de fått blodad tand och ger sig ut på hisnande äventyr i det okända. Men figurerna i den undre världen är inte att leka med och vad som helst kan hända!

Omdöme:
Tja, jag har själv många gånger tänkt att jag nog hellre skulle hamna i fängelse än på vissa av "servicehemmen" här i Sverige, så jag tyckte att det här lät som en väldigt bra bok! Dock så måste jag nog erkänna att det inte var helt min stil när jag väl läste den. Jag fick aldrig det där "kan inte lägga ifrån mig boken"-suget och det tog mig därför 2 månader att faktiskt läsa färdigt den.

Nu är den klar som sagt och den var ändå helt okej. Personligen tycker jag att den var lite seg när de höll på att planera och rekognosera, men jag gillade när de väl höll på att utföra sina planer. Det är som sagt mycket man måste tänka på och allt det där med datorer är inte så lätt när man är gammal och inte har växt upp med teknologin.

En helt okej bok som kan passa dem som gillar berättelser nära verkligheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar