söndag 11 december 2016

Curly Bracket

Namn: Curly Bracket - Den gömda koden av Johan Wendt, Tor Moström och Peter Bergting
Serie: Curly Bracket #1
Språk: Svenska
Sidor: 67 (95)

Handling från Goodreads:
 I en framtid där datorer och kod styr allt har företaget Corpuratus total kontroll. Genom ett nagelbitande äventyr introduceras läsaren till principer och övningar inom datalogiskt tänkande – och förbereds till att själv börja koda i vilket programspråk som helst.

Vem har makten i en digitaliserad värld? I en framtid där datorer och kod styr allt, har företaget Corpuratus total kontroll. Curly Bracket går på en av Corpuratus internatskolor. Hon drömmer om att bli en av företagets kodare, och äntligen har hon chansen att få göra Slutprovet, en serie tester som avgör hennes framtid. Curly är en av internatets mest begåvade elever. Men precis när hon har sin dröm inom räckhåll händer något som förändrar hennes liv för alltid ... 

Curly ställs inför ett avgörande val som blir starten på ett livsfarligt äventyr. Tillsammans med Pascal, en annan av eleverna vid internatet, måste Curly göra sitt yttersta för att överleva i en värld styrd med järnhand av Corpuratus. 

Omdöme:
Jag läste den här boken då jag var intresserad av att se hur man skulle kunna göra ett seriealbum till en faktabok och därigenom lära ut grunderna i datalogiskt tänkande. Tyvärr måste jag säga att jag är lite besviken. Historien i sig har ganska många hål och problemlösningen är inte integrerad det minsta i texten, utan är i slutet av boken (därav det lite udda sidoantalet). Jag hade hellre sett att problemlösningen var invävd i själva serien, för som det är nu måste man stanna upp, bläddra bakåt i boken, kolla hur hon löste problemet och sedan hoppa tillbaka igen. Självklart finns det bra saker med det också, bryr man sig inte precis nu om lösningen så kan man bara fortsätta att läsa boken utan att behöva hoppa något. Men för mig så var boken gjord för att lära mig problemlösning, och då vill jag inte hoppa fram och tillbaka för att få den.

Men, med allt detta sagt så är det ändå en helt okej bok. Problemen är intressanta och lite småkluriga och kan ändå lyckas med målet som boken har, att lära ut sättet att tänka.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar