lördag 11 februari 2012

Solbarnet

En kväll blir Fry anklagad för stöld av offergåvorna och förs till Kungsgården. Hon döms till att bli det första människooffret på lång tid, men som utvald av av Solgudinnan visar hon övernaturliga krafter.

Jag gillar handlingen och det går väldigt långt in i boken innan jag faktiskt lyckas lista ut vilka det är som ligger bakom händelserna på Kungsgården, och då är det inte ens min förtjänst utan författarens, då hon helt enkelt avslöjar hur det ligger till. Det var spännande läsning och jag gillar boken, även om språket kanske kunde kollas över lite.

Karaktärerna var tyvärr ibland lite platta och jag förstod inte riktigt varför de reagerade som de gjorde i vissa situationer. Detta gäller mest kungen, men vissa andra också. Fry och Hird är dock två personer som jag tycker bra om, och Frida.

Boken var i sin helhet spännande och jag, då jag har någon obotlig "måste veta vad som händer sen"-sjukdom, kommer troligtvis att läsa de andra tre böckerna i serien.

Boken får en 3a i betyg, och det beror nog tyvärr mycket på att jag i första halvan av boken kände att jag nog egentligen var lite för gammal för den.

Författare: Monika Häägg
Förlag: Monkaland Bokförlag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar