torsdag 23 februari 2012

Feber

Grace borde vara lycklig. Sam har klarat sig genom hela vintern utan att förvandlas till varg. Men en våldsam feber rasar i hennes kropp och för var dag som går växer vargen inom henne sig allt starkare och hotar att ta över. Kommer hon att förvandlas när vintern kommer?

Jag älskade Frost och Feber tycker jag höll uppe förväntningarna jag hade till den. Jag hade lite funderingar på i början hur hon skulle få det här att bli ytterligare en bok, men Stiefvater klarar det genom att lägga in en ny twist i handlingen som gör att ingen går säker (ska inte avslöja mer än så).

Hon tog in två personer till som man får följa, utöver Grace och Sam, och i början tyckte jag att det var lite krångligt. Jag kände dock ändå att jag vande mig väldigt snabbt, när jag väl hade kommit på vilka personerna var.

Jag sträckläste de sista sidorna och skolarbetet blev lidande, jag var bara tvungen att veta vad som hände! Kommer definitivt att läsa fortsättningen, även om jag väntar med att köpa den tills den finns i pocket.

Sammanfattning: Jag tyckte verkligen om boken och den uppfyllde mina förväntningar, även om den inte alls var som jag trodde att den skulle vara. Boken får en 4a i betyg.

Författare: Maggie Stiefvater
Förlag: Ponto Pocket, B. Wahlströms Bokförlag

Utöver detta så brukar Boktycke alltid ha sitt favoritcitat ur boken med i sina recensioner. Och just den här gången tänkte jag härma lite, hittade ett stycke som jag tyckte var smart och var en sjukt bra beskrivning på situationen.

"Men vi tar en groda. En vetenskapsman säger till en groda: 'Hoppa groda'. Grodan hoppar tre meter. Vetenskapsmannen skriver i sina anteckningar att grodan hoppar tre meter. Sedan hugger han av ett ben på grodan, och säger: 'Hoppa groda'. Grodan hoppar två meter, och vetenskapsmannen skriver: Hugg av ett ben, grodan hoppar två meter. Sedan hugger han av ett ben till och säger: 'Hoppa groda'. Grodan hoppar en meter. Hugg av två ben, grodan hoppar en meter, skriver vetenskapsmannen. Sedan hugger han av alla benen och säger: 'Hoppa groda', men grodan bara ligger där. Vetenskapsmannen skriver ner i slutsats: Om man hugger av alla benen på en groda blir den döv."   ur Feber av Maggie Stiefvater

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar