lördag 20 december 2014

Uppstigandet

Uppstigandet handlar om Phaet som bor i en bas på månen tillsammans med sin mamma, syster och bror. När hennes mamma blir sjuk riskerar barnen att hamna i Härberget, ett smutsigt och kallt ställe där folk behandlas som parasiter. För att rädda sina syskon och sin mamma tar hon värvning i den ökända milisen och måste bli en av de bästa för att få lönen som krävs.

Men allt är inte som det verkar och snart måste Phaet göra ännu mer för att överleva. Men kommer hon att vara sig själv när hon är klar, eller kommer hon att ha förändrats till en av de ökända vakterna som hon hatar?


Den här boken var riktigt bra! Läs den! ... och med det sagt. Den här boken har ett ganska klassiskt upplägg. Förälder försvinner, barnen måste ta ansvar och allt går åt pipan, typ. Men jag känner inte att jag har läst historien innan. Den är ny och jag vill hela tiden veta vad som händer! Den första halvan kan ibland kännas lite seg, men andra halvan av boken läste jag i ett sträck och kunde inte lägga ifrån mig den!

Något som jag stör mig lite på dock (som inte påverkar vad jag tycker om själva boken), är titeln. Hur får man Dove Arising (vilket är en väldigt bra titel som hänger ihop med boken på ett mycket bra sätt) till Uppstigandet? Jag stör mig på det! Den svenska titeln känns inte direkt som den passar till boken. 

Så, slutsats: Riktigt bra bok, läs den! (och ignorera titeln)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar