måndag 12 september 2016

Cthulhu vaknar

Namn: Cthulhu vaknar av H. P. Lovecraft
Översättare: Oskar Källner
Språk: Svenska
Sidor: 40
Förlag: Fafner förlag

Handling:
En professor dör plötsligt under konstiga omständigheter och hans syskonbarn får, som enda arvinge, i uppgift att gå igenom alla papper på hans kontor. Det han finner är en mörk värld och en morbror som varit besatt av mörka ondskefulla berättelser. Konstiga statyer som ingen kan förklara och kulter på hela jordklotet som mässar samma sak, utan att någonsin varit i kontakt med varandra. Något så mörkt att det drivit människor till vansinne.


Omdöme:
Det här var min första litterära kontakt med H. P. Lovecraft, även om jag tidigare hört talas om Cthulhu. Novellen släpptes för första gången 1928, men fungerar lika bra idag. Det var spännande läsning från start och jag gillar hur novellen var uppbyggd. Man fick lite information i taget utan att jag tyckte att det kändes segt.

Då det är första novellen jag läser så kan jag inte direkt jämföra den med någon av hans andra verk, men i det stora hela är det här helt klart en berättelse som kommer att följa med mig och som jag kommer att minnas. Språket är lite annorlunda, jag antar att det är pga åldern, men Källner har lyckats bra med att göra en översättning som ändå är lätt att läsa och förstå.

Jag rekommenderar helt klart att läsa den om man känner för lite spänning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar