lördag 14 juli 2012

Natthimmel

Namn: Natthimmel av Sofia Nordin
Förlag: Rabén&Sjögren
Språk: Svenska

Handling
Tildas bästa kompis Adina har flyttat och lämnat ett stort hål efter sig. Tilda känner sig ensam och i hennes familj får de lära sig att tiga bakom stängda dörrar och passa in i "den perfekta mallen". Hon överlever dagarna genom att vara tyst, smälta in och göra som hon tror att hon ska. Sedan flyttar Jesper till stan och börjar i Tildas klass och av en slump börjar de prata om lajv vid lunchen en dag. Tildas liv börjar äntligen se lite ljusare ut när hon fått sin nya kompis, men det gör också att hon kan se sitt eget liv på ett annorluna sett. Hur lever egentligen hennes familj? 


Min åsikt
Min första tanke var att jag utav baksidetexten inte kunde lista ut vad boken faktiskt handlade om, texten under "handling" är min egen. Baksidan gör inte boken rättvisa!


Handlingen var väldigt bra, och Tilda var en mycket levande karaktär. Hennes berättarröst var lätt att följa och ängslan hon bar på var verklig. Jag gillar hur hon utvecklas under bokens gång, och att det kommer lite i taget. Jesper funkade också väldigt bra för mig och jag tyckte att jag fick känna han och hans familj bra, även om de inte var med speciellt mycket. I det stora hela tycker jag att karaktärerna i boken var verkliga och kändes som verkliga människor. 


Boken fågade mig snabbt och jag tycker att den tar upp mycket bra saker om hur det är att vara tonåring och hur tonårsångesten är. Som t.ex. varför man helt plötsligt inte kan vara kompis med en kille, bara för att man är 14 och då ska bli kär i alla killar som är söta..? Bra frågor och jag tycker att Sofia Nordin bygger upp en bra miljö och tar sig ann dessa frågor med ett mycket bra slutbetyg.


Betyg
 7/10 tassar!

1 kommentar:

  1. Sv: Undrar om det var meningen att omslaget skulle bli så eller om det är en miss de gjort...

    Fanns ännu fler, men de var ganska så lika varandra (typ paranormal romance á la zombies)så jag struntade i att ta med dem :)

    SvaraRadera