torsdag 10 maj 2012

Grimm 4

Nu var det jättelänge sedan jag skrev om en saga som jag har läst.

Risk för Spoilers!

Den här gången blir det Rapunsel som jag ska skriva lite om. Jag blev sugen på att läsa den efter att jag kollat på disneyfilmen Trassel (Tangled).
Det är en av mina nya favoritfilmer och i vanlig disney-anda så är det djuren, kamelionten och hästen, som är roligast (enligt mig). Den är dock inte speciellt lik orginalet. Rapunsel har fått sig en plats bland disney-prinsessorna, utan att faktiskt vara en prinsessa.

Orginalsagan är, precis som alla Grimm's sagor, även brutalare och blodigare än jag först hade trott. Häxan är dock med i båda versionerna och är lika grym i båda, nästan mindre grym i orginalet för ovanlighetens skull.

Jag tror inte jag ska skriva så mycket om sagan som jag har gjort tidigare, utan lämna till er att läsa den! Däremot ska jag börja skriva vilken jag tycker bäst om.

I det här fallet är jag helt klart ett fan av Disney, så Trassel vinner denna ronden.

1 kommentar:

  1. Åh, älskade den filmen! Kommer ihåg att jag läste sagan när jag var liten och tyckte att den var jättehemsk. Föredrar nog också filmen ;)

    SvaraRadera