torsdag 6 februari 2014

Cirkeln, Eld och Nyckeln

Den här serien läste jag tätt inpå varandra, så jag kör små minirecensioner för dem i samma inlägg. Klicka på namnen för att komma till bokens Goodread-sida så ni kan läsa handlingen. Samtliga böcker är skrivna av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. 

VARNING! Det förekommer självklart spoilers på denna sidan då jag skriver om hela serien!


Cirkeln (Engelsfors #1)
I den första boken får vi följa med de utvalda från den första natten i parken, till den stora striden i slutet. Jag tycker att boken är riktigt spännande, när jag väl kommer in i den. Tyvärr har jag en väldiga problem med att hålla isär folk när det är olika berättare, så testa 7st då... Det blev lite virrigt ibland. Men de är helt olika personer och jag gillar konceptet med att de är så olika men ändå måste komma överens. 




Eld (Engelsfors #2)
Vi är tillbaka i den lilla hålan (ja, för det går faktiskt inte kalla Engelsfors för något vettigare), och de utvalda ska börja tvåan på gymnasiet efter att ha räddat Elias och Rebecka från Max's grepp. Hotet i den här boken är väldigt annorlunda från i den första boken och här känns det som om allt attackerar från alla håll och kanter, samtidigt. De lär sig otroligt mycket om varandra och kommer betydligt närmare som grupp. Jag gillar första och andra boken ungefär lika mycket, men på olika sätt. 



Nyckeln (Engelsfors #3)
Slutstrid, here we come! ... trodde jag. Tyvärr gjorde slutet på boken mig besviken. Jag vet att vissa älskar slutet på boken. Men för mig så var det så, jag vet inte hur jag ska uttrycka det, fjuttigt. Jag förväntade mig en stor slutstrid där de verkligen fick kämpa och folk höll på att dö och liknande! Ja, lite drama helt enkelt. Flera personer dog precis innan slutstriden, men då vi fick se allt genom Minoo så blev allt så likgiltigt. Så nope, gillar det inte alls. Men, boken som sig, i helhet, gillade jag. Det var mycket fördjupning i karaktärerna, och även om jag hade lust att slå vissa av dem ibland, så blev jag aldrig trött på dem.

Något som jag kände ganska ofta igenom alla tre böckerna, var dock att jag kände mig lite för gammal för att läsa dem. Tyvärr, för jag läser nästan enbart ungdomsböcker. 

Alla böckerna får 8/10 tassar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar