torsdag 21 december 2017

Sherlock Holmes - En studie i rött

En studie i rött är den första Sherlock Holmes historien som jag någonsin läst. Självklart har jag hört talas om honom (vem har inte det?) men jag har aldrig faktiskt tänkt på att läsa något förrän jag fick med mig den här grafiska romanen från bokmässan. Bearbetad av Ian Edginton och tecknad av I.N.J Culbard. Tack Apart förlag för exemplaret!

Alla berättelser har en början. Så även den om Sherlock Holmes och hans gode vän dr John H Watson.

Och det är just i äventyret En studie i rött som allting inleds. Det är här de träffas för första gången. Holmes är tjugosju och Watson två år äldre – i samma ålder som författaren Arthur Conan Doyle var när han skrev denna sin debutroman. 

 Det som Conan Doyle ville skapa var en vetenskaplig detektiv, någon som gav sig ut till brottsplatser och detaljstuderade varenda befintlig ledtråd. En detektiv som lutade sig mot ovedersägliga bevis – samtidigt som domstolarna vid slutet av 1800-talet sällan tog hänsyn till sådant, utan behövde antingen ögonvittnen eller att brottslingar tagits på bar gärning för att kunna döma.

Jag har insett att jag verkligen älskar serier! Jag ville inte att historien skulle ta slut och även om jag stör mig lite på Holmes GIGANTISKA haka så har jag läst om historien två gånger till. Den är förhållandevis lång för att vara en serie, men de 128 sidorna försvinner fort då det inte är så mycket text. Men i sann detektivanda så borde man studera bilderna lite noggrannare ibland.

Ett spännande äventyr där mördaren ligger ett steg innan Sherlock ända fram till slutet. Helt klart ett bra alternativ till att läsa böckerna. Här får du historien tillsammans med fantastiska bilder. Rekommenderas till alla som letar efter något klurigt men kanske inte vill läsa en vanlig deckare.

Köp boken här om du också är nyfiken på den!


Instagram | Facebook | Bloglovin'

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar