måndag 5 mars 2012

Grimm 2

Idag har jag under en av mina pluggpauser läst Mästerkatten i stövlar i min bok.

Innan visste jag bara att den handlade om en katt som hade stövlar (vilket är ganska självklart när man läser namnet). Bilden jag genast fick upp i huvudet var dock den här:
Bilden är hittad HÄR

Och jag kände mig åter igen skadad av filmer jag sett.

Sagan handlar om en fattig mjölnarson som enbart ärver en katt när hans far går bort. Det visar sig att katten kan prata och efter att den fattige mannen har köpt ett par väldigt fina stövlar åt honom hjälper katten honom att bli rik.
Jag har däremot på nätet hittat på flera ställen att det ska vara ett troll som katten lurar, inte en trollkarl. Men det är ju visserligen inte hela världen...

Åter igen kunde jag inget om sagan sedan tidigare och kan därför inte jämföra så mycket med andra versioner jag hört/sett av den. Så den här gången är jag nöjd med att veta att jag läst har läst en ny saga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar