söndag 11 mars 2012

Grimm 3

I torsdags handlade Once Upon a Time om Hans och Greta, så den här gången bestämde jag mig för att läsa den sagan ur boken.

Bilden hittades här.
Den här gången visste jag faktiskt lite om historien innan. Dels fick jag ju lite handling från avsnittet och jag menar, vem har inte hört talas om häxans pepparkakshus?

Sagan handlar om Hans och Greta, deras far och styvmor. De är mycket fattiga och kan inte längre föda alla fyra, så styvmodern övertalar deras far om att leda barnen ut i skogen och lämna dem där så de ska slippa föda dem. Men Hans och Greta hittar tillbaka till sitt hus igen, då Hans har slängt ut blanka kiselstenar på vägen som lyses upp av månen på natten.

Ett tag senare är maten nästan helt slut och styvmodern övertalar fadern att ta med dem ännu längre in i skogen och lämna dem där. Den här gången kunde han inte samla stenar och slängde därför ut brödsmulor på vägen när de gick. På natten när månen hade gått upp, kunde de dock inte hitta brödsmulorna då fåglarna ätit dem och de förirrade sig i den djupa skogen.

Till slut kom de fram till häxans pepparkakshus och började äta. De blev tillfångatagna och Hans blev inlåst i en bur för att gödas upp och bli fet. Greta lyckades efter ett tag lura häxan att sticka in huvudet i ugnen och knuffade till henne så hon föll in. Greta stängde snabbt luckan och häxan brann upp. De lyckades därefter ta sig hem till sin far igen och levde där lyckliga tillsammans.

Har medvetet hoppat över lite små spännande och roliga detaljer för att inte avslöja allt. Det kändes lite roligare att läsa en saga som jag visste lite om sedan tidigare, så det blir nog lite mer sådana i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar