söndag 25 mars 2012

Hungerspelen

Hungerspelen av Suzanne Collins
Förlag: Bonnier Carlsen

"Reglerna i Hungerspelen är enkla. Som straff för upproret måste varje distrikt tillhandahålla en flicka och en pojke att delta... Under ett antal veckor utspelar sig en kamp på liv och död. Den sista överlevande spelaren vinner."

Katniss Everdeen anmäler sig som frivillig att delta i spelen när hennes lillasyster Prim's namn blir draget. Hon blir tillsammans med Peeta förd till huvudstaden för att tränas, stylas och intervjuas. Och slutligen bli instängd på en arena tillsammans med deltagare från alla 12 distrikten, 24 ungdomar totalt. Bara en kommer därifrån levande och Katniss vet från början att ska hon överleva måste det bli med hjälp av list.


Efter att ha sett filmen blir jag inte det minsta besviken på boken! För första gången på länge, känner jag att filmen faktiskt lyckades fånga upp rätt saker och det är inte mycket som skilljer, och det som faktiskt inte är samma är bara småsaker som egentligen inte spelar någon roll.

Tempot är högt och jag blir aldrig uttråkad. Katniss är en bestämd ung kvinna som lär sig mycket om sig själv under spelets gång, sammtidigt som hon kämpar för att bevara den hon var. Jag gillar karaktärerna i boken, även om jag kan bli lite irriterad på Peeta ibland (fast de kan ha att göra med att jag, när jag såg filmen, bestämde mig för att jag tycker att hon ska gilla Gale). Gale är Katniss bästa vän, och jag hoppas att jag får lära känna honom bättre i bok 2. Och lilla Rue... trots att jag inte vet så mycket om henne, kan jag inte annat än att älska henne. Det finns många andra betydelsefulla personer i boken, och de är även de är väldigt bra beskrivna.

I det stora hela fortsätter mitt sträck med böcker jag älskar! Även det här är en av mina nya favoriter, hoppas på att Fatta eld och Revolt inte gör mig besviken!

Boken får en 5a i betyg av mig!

5 kommentarer:

  1. Jag har klickat hem triologin på eng. nu. (; Astaggad och peppad på film och bok! Skit samma i vilken ordning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, såg det. Någon speciell anledning att du beställt på eng.? Ja, ordningen spelar ingen roll den här gången iaf. De är sjukt lika varandra! :)

      Radera
    2. Ja, jag känner att jag vill hålla engelskan uppe och tänkte att jag kanske skulle satsa på "Hunger Games" nu... (: För något år sedan slukade jag "Twilight"-serien på engelska plus "The Host"! Så jag tänkte, tuta och kör. Dessutom verkar de svenska böckerna vara slut på förlagen om jag förstått rätt, så omedvetet kanske jag har tagit rätt beslut. Hoppas, hoppas...

      Radera
  2. Vill så gärna läsa och hade beställt men fick precis mail om att min order blivit makulerad för att boken är slut hos förlaget :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh va trist.. jag skulle då föreslå ett hederligt besök till en bokhandel! Den är helt klart värd det! :)

      Radera