torsdag 1 mars 2012

Grimm nr 1

Idag läste jag min första saga ur min nya bok. Det blev Grodkungen och Henrik med järnbanden. Det var en saga som jag aldrig hört talas om tidigare och som jag då helt enkelt inte kan jämföra med något annat.

Den handlar om en prinsessa som lovar en groda att han ska få vara hennes kompis, äta från hennes tallrik och sova i hennes säng om han hjälper henne att hämta upp en guldkula från botten av en damm. Hon blir senare arg på grodan och kastar honom in i en vägg, då han blir förvandlad till prins. Han var förtrollad av en häxa och bara prinsessan kunde hjälpa honom. Kungens tjänare Henrik kom och hämtade dem dagen efter och under vagnfärden hem så går de tre järnbanden runt Henriks hjärta sönder. Han hade satt dem där för att hans hjärta inte skulle brista när hans älskade konung försvann.

Det var en gullig liten historia. Hinner förhoppningsvis läsa i alla fall en till i helgen!

2 kommentarer:

  1. Jag försökte kommentera för några dagar sedan, men tror inte att det gick - blir lite sugen på bröderna Grimms sagobok nu jag med. Men jag får nöja mig med att jag införskaffade John Bauers förtrollade sagovärld för ett år sedan. (:

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en mysig liten bok. :) Gäller bara att hinna läsa lite också.. :)

      Radera