tisdag 8 augusti 2017

Författarintervju - Karl Modig

Du debuterade 2016 med boken Superkrafter - på gott och ont, kan du berätta lite om den?
Den handlar om två ungdomar som träffas av blixten, får superkrafter och försöker bli superhjältar. Det går inte så jättebra, för hur blir man egentligen en superhjälte? Ska man stoppa brott? Var hittar man ens brott? En rolig och spännande bok som både hyllar och driver med superhjältehistorier.

När började du skriva på det första manuset och hur lång tid tog det innan den blev klar?
Jag började skriva på det i maj 2014, och jobbade rätt intensivt med det till januari 2015 då jag skickade det till massa förlag. Gilla Böcker hörde av sig och efter några omskrivningar skrev jag på kontrakt runt maj 2015. Sista versionen av manuset blev klart i januari/februari 2016 och boken kom ut april 2016.

Kan du berätta lite om hur din process ser ut när du skriver?
Jag brukar oftast planera boken i stora drag och skriva ett rätt detaljerat synopsis. Sen försöker jag följa det och skriva boken rakt av, från A till Ö, och fokusera på att skriva det roligaste och skippa de tråkiga scenerna. När det är klart så läser jag igenom texten och fyller i med de tråkiga scenerna. Sen blir det läsa -> skriva, och nånstans på vägen brukar jag försöka få någon testläsare att titta på texten.

Har du några speciella teman som du planerar att komma tillbaka till i dina böcker?
Döden! Specifikt att hantera någons död. Har ett nytt projekt (se nedan) som handlar om det, och tycker det är väldigt intressant att skriva om. Även syskonskap är ett tema som jag gillar. Att syskonskap kan ge världens starkaste relationer men att det också finns syskon som hatar varandra, jag tycker det är fascinerande.

När på dygnet får du mest gjort och var skriver du helst?
Eftermiddagen. Strax efter lunch till innan middag är min bästa skrivtid. Jag har problem med fingrarna så jag låter dom vila på kvällen, annars skulle jag skriva på kvällarna. Helst skriver jag i min lägenhet i Högdalen, Stockholm, där jag inte blir störd av annat. Men drömmen vore att sitta på en veranda i Spanien och höra vågorna skvalpa.

Vad är det bästa/sämsta med att skriva och vara författare?
Det bästa är att man får hålla på med sin hobby! Jag älskar berättelser och historier i alla former, och det är verkligen så givande att få lägga ned tid och arbete på det. Känslan av att hålla i sin egen bok är oslagbar. Det sämsta är nog att man själv måste bestämma allt. Det kan bli mycket press från en själv. Tankar som: Tänk om min bok är jättedålig? Det är lätt att tvivla på sig själv.

Vad har du för drömmar och mål för ditt författarskap?
Drömmen vore att kunna leva på det, nu kompletterar jag författarskapet med studier på universitetet. Mitt mål just nu är att vinna Augustpriset i ungdomskategorin. Eller, det kanske är en dröm. Jag vet inte riktigt, men jag tror att det är viktigt att ha något större att jobba mot.

Hur ser det ut framåt? Har du några nya projekt på g?
Yes, våren 2018 kommer min andra bok ut på Gilla Böcker! Den heter just nu "Folk dör ju varje dag" (namnet är ej bestämt till 100%). Den handlar om Joseph, som är yngst av tre syskon. Hans storebror har precis dött och mellansystern gräver ned sig, blir nästan paralyserad av sorgen. Joseph hanterar det genom att skämta om allting. Det är en rolig (och sorglig) bok om att försöka hantera döden och att inte kunna sätta ord på sina känslor. Kolla gärna in min instagram @modigkarl för mer uppdateringar!

Och till sist, vad är ditt bästa råd till någon som vill bli författare?
Skriv! Skriv jättemycket! Det tar en massa tid att skriva klart en bok, men den blir bara klar om man faktiskt skriver den. Men ännu viktigare är att ha roligt! Skriv boken som du själv skulle vilja läsa. Och kanske det viktigaste av allt: Inget man skriver kommer vara helt originellt, så sno hejvilt från dina favoritböcker och filmer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar