fredag 11 augusti 2017

Sinnesslö

Det här är ett inlägg i samarbete med Print In Baltic

NamnSinnesslö av Niklas Wrångberg
Serie: -----
Språk: Svenska
Sidor: 278
Förlag: Position Förlag
Rec-ex: Ja

Handling:
VÄSTERVIK 1951. S:TA GERTRUDS SJUKHUS. En ung kvinnlig patient utsätts för obeskrivlig ondska.
VÄSTERVIK 2016. Mårten är snart 40 år och jobbar som framgångsrik copy-writer på en reklambyrå i Stockholm. Han får ett telefonsamtal från Västervik. Hans farfar har avlidit på ett ålderdomshem. Mördad.
Mårten har inte haft någon kontakt med sin farfar eller staden på över trettio år. Men varför har hans farfar sparat ett gammalt nazistmärke?
Han beger sig till sin födelsestad för att reda ut vad som hänt. En mörk historia uppdagas.
Skuggor från det förflutna sveper in. Från 1950-talets mentalvård till nutid. En grym hemlighet vaknar ur sitt mörker. Mårten upptäcker att flera händelser hänger ihop med hans egen livshistoria. Till slut kan han inte fly. Varken från sig själv eller från den som ska ta hans liv.
Vem är beredd att mörda för att sanningen ska komma fram? En sanning som visar sig grymmare än någon kunnat ana.

Omdöme:
Det här var mitt livs första "psykologiska spänningsroman" som jag läst och jag känner rent spontant att det nog inte är min grej.

Med det sagt så tycker jag ändå att boken var helt okej. Huvudpersonen Mårten känns som en riktig person och jag tycker lite synd om honom som hamnar mitt i allt det här utan att han själv har gjort något ont.

En bit in i boken får man även följa mördaren och det är till stor del här som jag känner att boken inte griper tag i mig. Jag kan inte förstå hur personen tänker. Ja, självklart så förklaras det, men jag känner det inte. Jag tycker att anledningen till att personen gör som den gör inte riktigt är tillräckligt stark för att jag ska känna att offren förtjänade det.

Jag skulle rekommendera den här boken till någon som inte är rädd för blod och som vill ha en spännande bok.


Det här är ett inlägg i samarbete med Print In Baltic

Besök Print in Baltics hemsida eller läs här om samarbetet!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar