söndag 2 juli 2017

Den ökända historien om Frankie Landau-Banks

Namn: Den ökända historien om Frankie Landau-Banks av E. Lockhart
Serie: -----
Språk: Svenska
Sidor: 290
Förlag: Lavender Lit
Rec-ex: Nej

Handling:
Frankie Landau-Banks har förändrats under sommarlovet. När hon till hösten kommer tillbaka till sin internatskola blir hon tillsammans med den populära Matthew Livingston.

I Matthews sällskap får Frankie en ny social status och nya vänner, men hon träder också in i en värld full av hemligheter. Hon får nys om att Matthew är med i ett hemligt sällskap, ett sällskap där bara killar är välkomna.

Frankie vägrar låta sig nedvärderas på grund av sitt kön. Hon vet att Matthew ljuger och undanhåller saker för henne. I tysthet börjar hon därför smida planer för att visa att hon är smartare än killarna.

Omdöme:
Det här var en riktigt bra bok! Den var spännande och jag gillar hur stark och envis huvudkaraktären är, även om jag ibland kan tycka att hon går för långt. Språket var lätt att hänga med i och historien gick snabbt framåt. Personligen så gillade jag verkligen att hon sa ifrån på sitt eget sätt, men samtidigt hade det kanske varit bättre att vara lite mer ärlig mot sina kompisar?

Men ja, jag älskar hela idén av hemliga klubbar och bus! Önskar att jag var så bestämd och smart! Hur kan man INTE vilja gå på privatskolor med internat efter den här boken?! (och Harry Potter såklart)

Men det jag verkligen kommer ihåg efter att ha läst den här boken, det är hur stark Frankie är och att hon verkligen inte tillåter killarna att sätta sig på henne! Bara för att hon är tjej så betyder inte det att hon är mindre värd och det kommer de aldrig att glömma efter det där andra året på skolan.

Rekommenderas till alla som gillar smarta och starka huvudkaraktärer, men samtidigt lite bus och bråk med lärare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar