torsdag 13 juli 2017

Redigering av första stycket

I det här inlägget tänkte jag gå igenom första stycket av mitt manus. Jag läser just nu igenom hela manuset på papper, markerar och skriver i marginalerna. Men jag tänkte att det skulle vara kul att få se första stycket och ifall det blev någon skillnad efter enbart första omgången av redigering.

Omgång 1
Hon drog upp täcket över huvudet igen och kröp ihop till en boll. Kudden var blöt och kall och det var kvävande varmt under täcket. Hennes snyftningar gjorde så att hela kroppen skakade och hon hade ont i varenda del som hon visste att hon hade, och några som hon inte visste fanns där. Hon fick svårt att andas av värmen och gjorde ett litet hål ut från täcket för att få in lite frisk luft så hon inte skulle behöva komma fram själv. Livi, hennes hund, gnällde till och hoppade upp på sängen. Valpen puffade på henne och började försöka gräva sig in under täcket. Hon lyfte lite på det och fick genast en blöt nos rakt i ansiktet. Livi var inne under täcket och körde huvudet i hennes mage på mindre än en sekund. Hon glömde bort att gråta för stunden och började småskratta över den lilla valpens klumpighet. Livi kröp runt lite och försökte ta sig ut från täcket utan något vidare bra resultat. Hon skrattade till igen och lyfte på det uppe vid huvudet så det lilla yrvädret kom ut, men hon ville ju såklart in direkt igen när hon insåg att hennes matte inte följde med henne ut där ifrån.

Omgång 2
Hon drog upp täcket över huvudet igen och kröp ihop till en boll. Kudden var blöt och kall och det var kvävande varmt under täcket. Hennes gråt gjorde att kroppen skakade och hon hade ont i musklerna. Hon fick svårt att andas av värmen och gjorde ett litet hål ut från täcket för att få in lite frisk luft. Livi, den lilla valpen, gnällde till och hoppade upp på sängen. Hon puffade på henne och började försöka gräva sig in under täcket. Sam lyfte lite på det och fick genast en blöt nos rakt i ansiktet. Livi var inne under täcket och på mindre än en sekund och körde huvudet i hennes mage. Ett skratt undslapp henne över valpens klumpighet. Livi kröp runt lite och försökte ta sig ut från täcket, det gick inte så bra. Sam lyfte på det uppe vid huvudet så det lilla yrvädret kom ut, men hon ville såklart in direkt igen när hon insåg att hennes matte inte följde med henne ut från den hemska grottan.



Sådär, det var första stycket efter första omgången. Lite skillnad blev det i alla fall. Den blev lite kortare och personligen tycker jag att lite av den onödiga informationen försvann. Sedan kände jag redan när jag skrev "omgång 2" nu att jag hittade ännu fler saker som jag vill ändra på, men det gjorde jag bara i anteckningarna. Poängen här var bara att se skillnaden mellan 1 och 2. Så, jag hoppas att ni fortsätter vilja vara med på min resa. Någon gång ska jag minsann se den i en bokaffär!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar