tisdag 25 juli 2017

Författarintervju - Vanja Persson

Du har skrivit 6 böcker, kan du berätta lite om 3 av dem?
Jag gillar att skriva varierat, så jag har skrivit tre bilderböcker, en bok för mellanåldern och två för vuxna. Den jag är mest stolt över är Det gömda huset, en magiskt realistisk berättelse som jag hoppas är både spännande och med stark igenkänning samtidigt som jag har vävt in tekniker för att öka självkänslan.

Din senaste var boken Krisboken, varför bestämde du dig att skriva om ett sådant ämne?
Båda mina böcker för vuxna har indirekt koppling till att jag har en kronisk sjukdom sedan 1999. Om själen dör ur ett mer andligt perspektiv och Krisboken utifrån den ekonomiska verklighet som många med sjukpenning och liknande lever i. För några år sedan bestämde jag mig för att ta tag i min egen ekonomiska situation och när jag insåg att det inte fanns några böcker för den mest utsatta gruppen valde jag att skriva den själv.

2 av dina barnböcker skänker även pengar till Stockholms handikappförbunds barn- och ungdomsverksamhet, varifrån kom den idén?
För några år sedan jobbade jag på Stockholms handikappidrottsförbund(numera Parasport Stockholm). Jag insåg då att barn med funktionsnedsättningar sällan förekommer i böcker plus att förbundet ständigt har för lite pengar för sin verksamhet. Eftersom jag gillar böcker med en liten twist så valde jag därför att ha en rullstolsburen huvudperson i den bilderboksdeckare jag höll på att skriva då. Rabarbertjuven har senare fått en uppföljare, Morfars tofflor, och båda låter Liam vara ett helt vanligt, nyfiket barn utan att nämna hans funktionsnedsättning i texten.

När började du skriva på din första bok och hur lång tid tog det innan den blev klar?
Min första bok - Elefantens jul - var egentligen en dröm. Jag drömde helt enkelt de första rimmade raderna och skrev ner dem när jag vaknade. Sen låg berättelsen i byrålådan i ungefär tio år innan jag bestämde mig för att även illustrera boken själv. Testade att skicka in den till några förlag som tackade nej, istället blev det mitt eget förlags första bok ett par år senare.

Kan du berätta lite om hur din process ser ut när du skriver?
Många tror att författare bara skriver, men för mig är det en mycket liten del av mitt arbete. Jag har lätt att få idéer (just nu har jag åtminstone fyra projekt som pockar på uppmärksamhet), så jag försöker lära mig att ha tålamod och jobba med en sak i taget. När jag väl bestämt mig för vad jag ska jobba med börjar jag med en lång researchperiod. Under ett år eller mer samlar jag ihop information, både sån som bara finns i mitt eget huvud (t ex vilka karaktärsdrag har mina karaktärer, var bor de, vad kommer att hända med dem) och sånt som jag behöver ta reda på (årtal, platser, yrken, skoluppgifter som är lämpliga för barnens ålder etc). Jag väver ofta in psykologi och självhjälp i mina böcker, så jag läser på om sånt som är aktuellt för mina karaktärer.

När researchen väl är klar är det dags att skriva. Det är viktigt för mig att känslan i boken är sammanhängande, så jag vill därför skriva så sammanhängande som möjligt. Jag reser helst iväg och skriver alltihop under en vecka eller två. Som tur är skriver jag fort (och relativt korta böcker), så det brukar gå bra.

Nästa steg är att redigera boken. Precis som researchen får det här ta den tid det tar, ofta ett år eller mer. Jag låter först manuset ligga och vila under några månader, sen bearbetar jag det innan jag ber några skrivarkompisar läsa och kommentera. Mer bearbetning tills jag känner mig nöjd och så till testläsarna igen (ibland samma som första vändan, ibland andra). När jag till slut är helt nöjd skickar jag manuset till min pappa för korrläsning och sen är det dags för utgivning!

Har du några speciella teman som du kommer tillbaka till i dina böcker?
Jag har flera teman som jag kommer tillbaka till när jag skriver. Den röda tråden för alla mina böcker är att jag vill att de ska vara tillgängliga för alla, även dem som har svårt att läsa plus att barnböckerna ska vara bra för barnens läs- och språkutveckling. Det här är även något jag vill utveckla ännu mer framöver, så just nu håller jag på att läsa på om läs- och språkutveckling ur flera perspektiv.

Ett annat tema är att jag gärna väver in psykologi och självhjälp i mina böcker. Barn och vuxna som har det svårt känner sig ofta ensamma, oavsett om det handlar om ekonomi, problem i familj eller skola eller något annat. Min förhoppning är att mina läsare ska känna att böckerna är en vän att hålla i handen när det är som svårast och att de även ska få hjälp att ta sig ur sin situation. Det kanske låter som jag mest tänker på Krisboken när det gäller det här, men det är ännu viktigare i mellanåldersboken Det gömda huset och de "systerböcker" till den som jag har planerat.

När på dygnet får du mest gjort och var skriver du helst?
Jag är helt klart en morgonmänniska och skriver allra bäst så tidigt som möjligt, innan eller direkt efter frukosten. Tror det är bra för min fantasi att skriva innan jag riktigt skakat sömnen ur ögonen :) Jag har egentligen ett optimalt skrivarliv just nu. Bor ensam (barnen är utflugna), har inga tider att passa (jobbar pga sjukdomen bara tio timmar i veckan hemifrån) och inga måsten. Trots det har jag mycket svårt att skriva hemma, bortsett från korta bilderbokstexter. Istället brukar jag jobba med research en längre tid och sen åka iväg nånstans och skriva själva texten. Det gömda huset skrev jag under en vecka på Mallorca. Krisboken delvis i Aten (tack vare ett skrivarstipendium) och Sjöälvan som jag håller på med nu skrev jag under några veckor i en stuga utanför Härnösand.

Vad är det bästa/sämsta med att skriva och vara författare?
Jag lägger ner väldigt mycket av mig själv i det jag skriver, vilket gör att själva skrivandet ofta är rätt jobbigt för min del. Utlämnande och lite otäckt. Men det innebär också att jag ofta är stolt över det färdiga resultatet - typ ju jobbigare det är att skriva desto mer stolt blir jag efteråt. Annars är min favoritdel egentligen att komma på idéer och göra research. Stephen King har beskrivit det som att författaren är en arkeolog som har hittat en liten bit av ett skelett och under researchen sopar bort sand för att kunna se hela skelettet. Så känns det verkligen för mig. Jag hittar små bitar här och små bitar där och ofta visar det sig att berättelsen berättar sig själv under tiden jag gör research.

Vad har du för drömmar och mål för ditt författarskap?
Min dröm är att skriva böcker som förändrar livet (på ett positivt sätt) för mina läsare. Att barnen när de är vuxna ska komma ihåg mina böcker för att den var så viktig för dem

Målet är att bli en välkänd, etablerad författare för att inte behöva lägga så mycket tid på marknadsföring och liknande utan kunna koncentrera mig på att skriva.

Hur ser det ut framåt? Har du några nya projekt på g?
Jag har alltid nya projekt på g! Tålamod är tyvärr inte min starka sida så jag önskar att jag hunnit längre med blivande projekt, men försöker lära mig att så länge jag tar ett steg i taget kommer jag att komma fram till slut. De mest aktuella projekten just nu är Sjöälvan, en systerbok till Det gömda huset som jag hållit på med i sex år (!) och en serie bilderböcker där jag tänkt jobba extra mycket med läs- och språkutveckling. Och så en ungdomsbok och en annan bilderboksserie och...

Och till sist, vad är ditt bästa råd till någon som vill bli författare?
Skriv! Det är faktiskt inte svårare - eller lättare - än så. Man kan ha hur många bra idéer som helst eller vara extremt talangfull, men det spelar ingen roll om man inte sätter sig ner och faktiskt skriver.

1 kommentar:

  1. Intressant att läsa, känner igen mig i en hel del! Speciellt det där om att ha flera olika idéer på projekt och tvingas att välja mellan dem. Det är svårt, men nödvändigt.

    SvaraRadera