tisdag 11 juli 2017

Författarintervju - Ann-Charlotte Ekensten

Du har gett ut 20 böcker, i flera olika serier. Kan du berätta lite om dem?
Jag skriver böcker för barn som är i början av sin läsarkarriär och för barn, ungdomar och vuxna som vill läsa böcker på lättläst svenska - vilket kan bero på ointresse, funktionsvariation eller annat modersmål än svenska. Jag debuterade med börja-läsa-serien Tage på camping och Tage är nog min mest "kända" figur, i varje fall hittills. När jag gör författarbesök på lågstadiet frågar många barn om Tage och hans äventyr på campingplatsen.

En annan serie är böckerna om Djurdoktorn som handlar om Linus och hans mamma veterinären. Linus vill egentligen ha ett eget djur men han får nöja sig med att hjälpa sin mamma med djuren på hennes jobb. Emmas liv är en serie böcker som främst vänder sig till unga vuxna med intellektuell funktionsvariation och böckerna bygger på vardagsäventyr och relationer.

Men jag skriver inte bara serier, jag har även flera fristående böcker för ungdomar på mellan- och högstadiet, exempelvis Mer än bara fotboll och Elsa i London. Och vi får inte glömma faktaböckerna! Jag skriver korta, lättlästa faktaböcker, främst om djur och sport.

När började du skriva på din första bok och hur lång tid tog det innan den blev klar?
Min första bok är faktiskt tre stycken: Guldtian, Minigolftävlingen och Hoppborgen i serien om Tage på camping. Från början var det en kapitelbok som jag påbörjade under en skrivkurs 2010. Efter många omskrivningar, refuseringar och ännu fler omskrivningar, kom böckerna ut i maj 2014.

Kan du berätta lite om hur din process ser ut när du skriver?
Jag har ofta många idéer på lager och ibland är det svårt att välja. Jag kan lägga mycket tid (för mycket?!) på att hoppa mellan olika uppslag, innan jag kommer igång på riktigt. Jag antar att det är en del av min process ... När jag väl kommer igång så skriver jag min första version ganska snabbt, men sedan skriver jag om berättelsen i flera steg. Eftersom jag oftast arbetar med uttalat lättlästa böcker så jobbar jag väldigt mycket med språket. Det är svårt att skriva lätt!

När på dygnet får du mest gjort och var skriver du helst?
Numera arbetar jag som författare och skrivpedagog på heltid och jag har arbetsdag då mina barn är på skola och fritids, oftast mellan 8.30-16.00. Men jag skriver ju inte hela tiden ... Som egenföretagare behöver jag även sköta administration och marknadsföring. Sedan är jag ute på en hel del författarbesök och arrangerar olika skrivarverkstäder.

Vad är det bästa/sämsta med att skriva och vara författare?
Det bästa är att jag får grotta ner mig i bokstäver, ord och meningar. Jag älskar att jobba med språket! Sedan får jag ljuga och hitta på hur mycket jag vill, i varje fall när jag skriver ;-) Jag tycker även om att möta skolklasser och peppa eleverna till att både läsa och skriva. När det kommer till nackdelar så är det ekonomin och ensamheten. Det är en väldigt osäker bransch och jag vet aldrig i förväg om mina manus blir antagna eller hur mycket pengar jag kommer att tjäna. Sedan är jag egentligen alldeles för social för att tillbringa så mycket tid ensam framför datorn.

Vad har du för drömmar och mål för ditt författarskap?
I takt med att jag uppnår mina mål, skapar jag nya. Just nu drömmer jag om att bli läst av ännu fler och att mitt författarskap ska ge mig en trygg ekonomi. Sedan vill jag skriva böcker i nya genrer, gärna en bilderbok för yngre barn OCH en vuxenroman!

Hur ser det ut framåt? Har du några nya projekt på g?
I augusti kommer jag ut med fyra nya böcker: Taggad på Insta, Djurdoktorn: Linus och Sunna, Minifakta om djurungar på landet och Fakta om älgar. Sedan blir det ytterligare fyra i januari 2018... Jag är även inbokad för en hel del författarbesök och skrivarverkstäder.

Och till sist, vad är ditt bästa råd till någon som vill bli författare?
Läs och skriv mycket, gå en skrivkurs (finns på olika studieförbund, universitet och folkhögskolor) och ge inte upp när refuseringarna kommer!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar