tisdag 12 september 2017

Författarintervju - Camilla Gunnarsson

Du kom nyligen ut med din 6e bok, kan du välja 3 och berätta lite om dem?
#tillsammans #utanför är den bok som kom ut först. Den handlar om Hilde som ofta känner sig osynlig. Medan klasskompisarna kallar varandra ”bästaste” och ”finaste” på Instagram undrar Hilde om någon skulle sakna henne om hon inte kom till skolan. Men en dag dyker någon upp och saker börjar förändras. Bokens tema är gemenskap och utanförskap i skolkorridorer och på sociala medier.

Viktors nya tröja handlar om Viktor som ska köpa en ny tröja. Han tittar på flera tröjor innan han hittar den han vill ha, en rosa tröja med en katt på magen. Att köpa den är ett självklart val för Viktor, men hans pappa är mer tveksam eftersom han är orolig för att Viktor ska bli retad. På ytan handlar boken om barnkläder- men under ytan och mellan raderna handlar det om mycket mer. Vad säger kläderna om vem vi är, eller om vem andra vill att vi ska vara? Varför upplever många det som mer laddat om en kille har ”typiska tjejkläder” än om en tjej har ”typiska killkläder”? Varför har killkläder ofta tuffa tryck (som ”here comes trouble”) och tjejkläder söta tryck (som ”lovely”)? Är det så vi vill, eller förväntar oss, att killar respektive tjejer ska vara?

Tova-Li och sommarlovet handlar om barnfattigdom. Tova-Li kommer tillbaka till skolan efter lovet, alla andra har gjort roliga saker som kostar pengar och Tova-Li blir orolig över vad de kommer att tycka om det hon har gjort. Det visar sig dock att det hon och hennes mamma gjort imponerar på de andra som har föräldrar som inte har så mycket tid för sådana aktiviteter.

När började du skriva på det första manuset och hur lång tid tog det innan den blev klar?
Jag började skriva i januari 2015. Vi vintercampade, det var dåligt med snö i skidbackarna och jag satt i husvagnen och läste bloggar. Bland annat läste jag Ann-Charlotte Ekenstens blogg där hon skriver om sina lättlästa böcker och barnböcker. Jag hade länge drömt om att skriva en bok, men den dagen bestämde jag mig för att ta tag i det. Eftersom jag arbetat mycket med personer med behov av lättläst litteratur var det naturligt att börja med en lättläst text. Det jag började skriva blev småningom en av de texter som finns i min lättlästa bok Att göra slut. Den handlar om tre personer som funderar på att göra slut med sin partner och småningom gör det. Boken innehåller även fakta om relationer och om hur det kan vara att göra slut. Den blev antagen våren 2015 och kom ut hösten 2016.

Kan du berätta lite om hur din process ser ut när du skriver?
Det börjar med att jag, mitt i en tanke eller ett samtal, får en idé till en bok. Sedan kan det variera om processen är snabb eller långsam. Ibland formar innehållet sig direkt, ibland växer det fram under en längre tid. Mitt tålamod är dock relativt kort så jag skriver helst ganska korta saker.

Har du några speciella teman som du kommer tillbaka till i dina böcker?
Utanförskap. Känslor och relationer. Att lyssna på sig själv och gå sin egen väg. I flera av mina böcker vill jag också förklara ”psykologiska saker” på ett enkelt sätt. Jag är utbildad psykolog vilket påverkar en del av det jag skriver.

Vilken av böckerna har fått mest uppmärksamhet och varför tror du att det blev diskussioner just runt den?
#tillsammans #utanför. Det var den som kom ut först, och det verkar som att det var lättast att hamna i tidningarna som debutant. Temat är ju angeläget och aktuellt och boken har använts mycket i skolor, som samtalsunderlag när man pratar om mobbning och hur man är mot varandra.. Den innehåller även diskussionsfrågor. I Svenskfinland gick den ut till de flesta skolorna i och med att den ingick som en av böckerna i ett bokstipendium som delas ut till klass 5.

När på dygnet får du mest gjort och var skriver du helst?
Jag kan skriva när och var som helst, men oftast blir det hemma i soffan. Omgivningen försvinner dock när jag går in i ”skrivbubblan”. Därför är jag helst ensam när jag skriver. Jag har svårt att avbryta mig mitt i ”flowet” när jag har hittat det, och jag blir så trist för omgivningen när jag inte hör vad de säger.

Vad är det bästa/sämsta med att skriva och vara författare?
Det bästa är när jag får ”flow” i skrivandet, texten växer fram med fart och jag blir förvånad över vad jag själv kan hitta på. Det bästa är också när det jag skrivit betyder något för något. Det sämsta är att bli refuserad, att få negativa recensioner och att redigera en bok sista gången (för då är jag så less på texten). Sämst är också att det är så svårt att försörja sig som författare, och att det är så svårt att nå ut med vissa böcker.

Vad har du för drömmar och mål med ditt författarskap?
Ett av mina mål är att genom mina böcker göra något lättare för någon. Jag vill att man ska få känna igen sig och förstå att man inte är ensam om att ha det som man har det. Jag vill också sprida kunskap om hur andra kan ha det, och därmed kanske ändra någons agerande. Det är mycket vi inte vet om varandra och inte pratar så mycket om. Sedan är det väl helt enkelt så att jag älskar att skriva. Jag skulle gärna arbeta mindre med mitt ”vanliga” jobb och mer med skrivandet.

Hur ser det ut framåt? Har du några nya projekt på g?
Jag har skickat in några saker till förlag och väntar på besked, och jag har något som ska redigeras innan det går i tryck. Sedan finns det en massa saker i mitt huvudet och i mina anteckningsblock, det gäller bara att hitta tid att skriva.

Och till sist, vad är ditt bästa råd till någon som vill bli författare?
Läs och skriv mycket!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar