lördag 2 september 2017

Krigarens svärd

Namn: Krigarens Svärd av Rick Riordan
Serie: Magnus Chase and the Gods of Asgard #1
Språk: Svenska
Sidor: 528
Förlag: Bonnier Carlsen
Rec-ex: Nej

Handling:
Hemlöse Magnus Chases 16-årsdag börjar inget vidare: Han blir jagad, gör inbrott – och dör, under väldigt konstiga omständigheter. Men hans äventyr har bara börjat.

Det visar sig att Magnus är son till fruktbarhetsguden Frej och hör hemma i asagudarnas paradis, det märkliga Valhall. Valhall, fullt med döda vikingar, valkyrior och allehanda hjältar, med trädet Yggdrasil i matsalen och slagsmål på schemat varje dag, liknar ingenting Magnus någonsin sett. Dessutom är hans lyxiga svit något helt annat än livet på gatan ...

Men säg det som varar för evigt – inte ens livet efter detta, tydligen. Magnus inser snart att allt inte är som det ska i asagudarnas palats. Tillsammans med sina vänner måste han rymma och leta rätt på Frejs svärd. Annars väntar Ragnarök.


Omdöme:
Det var ett tag sedan jag läste den här boken nu, men jag minns den fortfarande som superbra! Jag bara älskar ironin i Rick Riordans språk och hur han bygger upp karaktärerna.

Det här var en väldigt rolig bok och jag skrattade högt för mig själv väldigt många gånger. Det räckte egentligen ibland med att bara läsa kapitelnamnet. Ex: God morgon! Du kommer att dö!, Mannen med metallbehån, Snubben kan seriöst inte köra, Släpp fram ankungarna annars slår de dig i huvudet och Trevligt att träffas. Nu ska jag krossa dina luftrör.

Det händer mycket och det är intressant hur Riordan bygger upp världen med asagudarna. Utan att säga för mycket kan jag även avslöja att det är samma värld/universum som Percy Jackson och att det finns en liten koppling mellan böckerna.

Jag rekommenderar den här boken till alla som vill skratta högt när de läser och som gillar asagudarna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar