torsdag 21 september 2017

Skrivtips från Sofi

Nu är det torsdag igen och jag känner att jag inte har gett er någon skrivuppdatering på riktigt länge nu. Sanningen är att det har stått helt still sedan jag blev klar med att gå igenom manuset första omgången. Det var så mycket som behövde ändras att jag helt enkelt tappade lusten.

Men så den här veckan så har jag kommit igång igen, tack vare Sofi. Egentligen är det ett tips som jag har hört många gånger innan, men det behöver komma vid rätt tillfällen för att man ska ta sig i kragen och faktiskt lyssna på det.



Så, här kommer Sofis visdomsord, skrivna i en intervju hos Din bokdröm.

Dina bästa råd till människor med författardrömmar 

Skriv lite varje dag, räkna inte ord och strunta i stavningen. Skriv för dig själv, för att det är kul eller för att du måste. Skriv precis som du känner orden komma. Tänk inte och stanna inte upp och fundera på detaljerna. Då hämmar du dig själv och ditt flow. Fastnar du för att du inte kan komma på ett namn, döp personen/saken till A så länge och när berättelsen väl är färdig och ska redigeras då kan du börja tänka på stavning, rätt ordföljd, namn och allt annat som behöver redigeras. Om du stannar upp och hakar upp dig på detaljer kommer du inte få din bok färdig. Våga lita på din magkänsla. Det som känns rätt för dig, är säkert rätt.


Så lyder rådet, och jag fick ett litet annat råd av henne också när jag skrev mitt sista blogginlägg hos henne.

Till Elina och till dig som känner igen dig i Elinas vardagliga kamp med orden och skrivtiden[...] Om tjugo minuter skrivtid om dagen känns som muren i Game of Thrones så börja försiktigt. Bestäm dig för fem minuters skrivtid. Gör så här: Hur läskigt det än låter så ta fram en blank sida. Ställ ett alarm på fem minuter. Sedan sätter du igång att skriva. Strunta i om det blir fullständiga meningar. Det gör ingenting. Bara skriv det som kommer upp. Skriv till klockan ringer. När klockan ringer så säg med hög röst (för bästa effekt) hur duktig du har varit nu. Sträck på dig. För du var duktig, du kämpade på och höll ut de där fem minuterna. High five på den! Imorgon tar du fem nya minuter. Glöm inte att berömma dig med hög röst efteråt. Du är asgrym som skrivit fem minuter! När du känner att du är redo så öka tiden till tio minuter. Fortsätt att berömma dig själv efteråt. Så fortsätter du så, öka tiden långsamt efter hand som du känner dig redo. Beröm dig själv högt efter varje skrivpass.

Så, det här sista rådet har jag följt den här veckan. 5 minuter varje kväll sitter jag och skriver in mitt nu redigerade manus i datorn igen. Kämpa kämpa, någon gång ska jag vara framme vid mållinjen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar